Alfa Romeo 147 to kompaktowy samochód osobowy segmentu C produkowany przez włoski koncern. Auto zadebiutowało w 2000 roku jako następca modeli 145 i 146. Jego poprzednicy, mimo różnych nazw były tymi samymi autami, z tą różnicą, że 145 miał 3-drzwiowe, a 146 – nieco zmodyfikowane w tylnej części 5-drzwiowe nadwozie.
Tym razem zdecydowano się na jedno oznaczenie zarówno dla 3- jak i dla 5-drzwiowej wersji, bez zmian nadwoziowych, polegających na wyciągnięciu tylnej części. Charakterystyczną cechą dla drugiej odmiany jest umieszczenie klamki tylnych drzwi w słupku C, przez co ma się wrażenie obcowania z odmianą 3-drzwiową. Konstrukcyjnie auto bazuje na skróconej płycie podłogowej większej 156-ki, która służyła także jako „dawca” wielu części.
Stylowe i sportowe nadwozie jest efektem prac Wolfganga Eggera oraz Waltera da Silvy (który słynie z wielu projektów dla koncernu Volkswagena). Sportowo zestrojone zawieszenie oraz dobre wyważenie dawało dużą frajdę z jazdy, szczególnie podczas prowadzenia topowej wersji GTA (zaprezentowanej w 2003 roku).
Auto oprócz dodatkowo obniżonego i utwardzonego zawieszenia, charakteryzowało się większymi felgami, dodatkowymi zderzakami oraz lotką na tylnej klapie, a wewnątrz sportowymi fotelami. Najważniejsze znajdowało się jednak pod maską – benzynowy silnik V6 o pojemności aż 3,2 litra generujący 250 KM.
Rok po premierze GTA przeprowadzono facelifting modelu 147. Modernizacji uległy reflektory oraz tylne światła, a także zderzaki, błotniki i przednia maska, a poprawie uległo zawieszenie. Wnętrze było całkiem przestronne i oferowało pasażerom wystarczającą ilość miejsca. Stało się to jednak kosztem pojemności bagażnika, która w porównaniu z poprzednikiem wypada dosyć blado – ma tylko 280 litrów.
Wśród benzyniaków montowane były jednostki Twin Spark o pojemności 1.6 lub 2 litrów. Pierwsza generowała 105 lub 120 KM, a druga – 150 KM. Zdecydowanie bardziej rozsądnym wyborem są turbodiesle JTD (cechują się bezawaryjnością i dobrą trwałością). Silnik miał pojemność 1.9 litra i rozwijał 100, 115, 120 lub 150 (do 2005 roku – 140) KM.
Ciekawostką jest wersja 1.9 JTD Q2, która wyposażona była w samoblokujący mechanizm różnicowy typu TorSen. Niezależnie od wersji silnikowej, moc była przekazywana na przednią oś za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej lub zatomatyzowanej Selespeed (dosyć awaryjnej) o tej samej ilości przełożeń.
Niestety model 147 przejął wiele „chorób” od swojego poprzednika, i oprócz awaryjnych silników benzynowych przy skrzyni Selespeed, często boryka się także z problemami z elektroniką czy zawieszeniem.
W 2001 roku auto zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku.
Produkcja Alfy Romeo 147 zakończyła się w 2010 roku, a jej następcą została Giulietta.
Rywalami modelu 147 są m.in. Seat Leon, Ford Focus oraz Audi A3.