Alfa Romeo 8C Competizione to sportowy samochód produkowany przez włoski koncern. Auto zadebiutowało w 2007 roku i był uważany za następcę (specyficznego) modelu SZ. Każdy z członów nazwy ma swoje odniesienie. 8C jest odwołaniem do lat 30. i 40. kiedy to Alfa w ten sposób oznaczała swoje modele z 8-cylindrowymi silnikami (ta ma V8-ke), natomiast Competizione ma przypominać do legendarnego coupe z lat 50. - 6C 2500 Competizione.
Nadwozie ma krągłe i pełne kształty, przyprawione nutą ostrych linii które doskonale oddają charakter auta. Obok 2-drzwiowego coupe, dostępne jest także 2-drzwiowy kabriolet o przydomku Spider. Co ciekawe, produkcja auta odbywała się w Modenie w zakładach Maserati, któremu Alfa zleciła montaż aut.
Oprócz tego 8C Competizione wyposażony został w jednostkę napędową wyżej wymienionego producenta. 4,7-litrowa widlasta „ósemka” generowała 450 KM i pozwalała osiągnąć pierwszą „setkę” w nieco ponad 4 sekundy. Moc przekazywana była na tylną oś, a co ciekawe, w sportowej Alfie zastosowany został układ transaxle, czyli skrzynia biegów (6-biegowa sekwencyjna) umieszczona została przy tylnej osi przy wzdłużnym umieszczeniu silnika z przodu pojazdu.
Alfa Romeo przewidziała tylko po 500 sztuk każdej wersji nadwoziowej modelu 8C. Co ciekawe, był to pierwszy od 1995 roku model Alfy Romeo, który oferowany był także w USA.
Produkcja auta została zakończona w 2011 roku. Konkurentami Alfy Romeo 8C Competizione są m.in. Lamborghini Gallardo oraz Ferrari California.