Audi A1 to niewielki samochód niemieckiego producenta należący do segmentu B. Koncept został zaprezentowany po raz pierwszy w Tokyo w 2007 roku, a po 3 latach powstał model produkcyjny. Miał on być następcą innego modelu – A2, który niestety, w dużej mierze z powodu wysokiej ceny, okazał się klapą.
A1 dzieli swoją platformę m.in. z VW Polo czy Seatem Ibizą. Pierwotnie występował w 3-drzwiowym nadwoziu, lecz po 2 latach doczekał się także 5-drzwiowego Sportbacka. Charakterystyczne przetłoczenie zaczynające się przy przednim reflektorze a znajdujące swój koniec przy tylnej klapie, nadaje mu zadziorny charakter.
Pod maską tego niewielkiego auta znajdziemy zarówno silniki benzynowe jak i diesle. Przez długi czas najmocniejszą odmianą był silnik 1.4 TFSI o mocy 185 koni, który stawiał małe Audi obok innych hot-hatchy. Jednak prawdziwą twarz pokazało w 2014 roku, kiedy powstała odmiana S1. Sercem był 2-litrowy silnik z turbo, o mocy 231 KM, co pozwalało na niecałe 6 sekund w sprincie do „setki”.
W tym samym roku nastąpił facelifting A1. Zmieniony został pas przedni, a mianowicie kosmetyce został poddany grill zintegrowany ze zderzakiem i reflektorami. Oprócz tego doszedł także system sterowania MMI z pokładową siecią Wi-Fi. Do gamy silników Diesla dołączył nowy, 3-cylindrowy motor o pojemności 1.4 litra i mocy 90 KM. Lifting przyniósł też dodatkowe kilka centymetrów w długości auta.
Niestety za wieloma zaletami i przyzwoitym wyposażeniem auta idzie też dosyć wysoka cena. Bazowa wersja kosztuje 76 tys. zł. Konkurentami Audi A1 są przede wszystkim MINI oraz Alfa Romeo MiTo.