Audi S3 to usportowiona wersja modelu A3. Po 3 latach od rozpoczęcia produkcji jednego z najpopularniejszych modeli Audi, Niemcy zdecydowali się wypuścić odmianę dla fanów sportowej jazdy.
Modyfikacji poddano zawieszenie, hamulce oraz nadwozie – zmieniono przedni i tylni zderzak, dołożono dokładni na progi, niewielką lotkę na tylna klapę oraz większe felgi. Zmiany stylistyczne były raczej skromne a auto występowało tylko w wersji 3-drzwiowej.
Pod maską zagościł silnik o pojemności 1,8 litra z turbo o mocy 210 KM, a po 3 latach zwiększono ją o 14 koni. Wystarczały niecałe 7 sekund, aby prędkościomierz wskazał 100 km/h. Auto zyskało duża popularność, szczególnie wśród młodej klienteli, która niestety często kończyła swoją jazdę w rowie lub na drzewie. Auto sprzedało się w ilości ponad 900 tysięcy egzemplarzy, co jest doskonały wynikiem, a produkcja zakończyła się w 2003 roku.
Na następną generację S3 trzeba było czekać do 2006 roku i bazowała ona na A3 8P. Nadwozie także nie różniło się bardzo od swojej „cywilizowanej” wersji. Dodano tylny dyfuzor, nadano ostrzyjeszych kształytów przedniemu zderzakowi, dołożono dokładki na progi i wsadzono większe koła, jednak auto prezentowało się naprawdę dobrze. Wnętrze jest raczej skromne, ale utrzymane w charakterystyczny dla Audi sposób - sportowe detale, spłaszczona u dołu kierownica oraz sportowe fotele.
Sercem jest 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 265 KM. Moc jest przenoszona nie tak jak w poprzedniej S3, na przednie, a na wszystkie koła. Na początku dostępna była tylko jedna wersja nadwoziowa, ale po 2 latach wprowadzono także 5-drzwiowego Sportbacka.
Ich produkcję zakończono w 2012 roku.
III generacja usportowionego kompaktu wyszła już rok później i bazowała na A3 8V. Na początku można było wybierać między 3- lub 5-drzwiowym hatchbackiem. W porównaniu do poprzedników, konstrukcję usztywniono, większość elementów przodu wykonano z aluminium dzięki czemu masa własna pojazdu spadła o 60 kg.
Wzmocniono także silnik. Motor 2.0 TFSI osiąga moc 300 KM i w wersji z przekładnią S-Tronic (bez dopłaty jest dostępna przekładnia manualna) „setkę” osiąga w 4,8 sekundy. Znaczne zmiany w wyglądzie zarezerwowano dla ostrzejszej wersji RS.
S3 także wygląda rasowo, ale przy tym też nie jest wulgarne. Większe koła, lotka na tylnej klapie, tylny dyfuzor z 4 końcówkami wydechu, lekko przemodelowany przedni zderzak oraz zredukowany o 25 mm prześwit nadają autu dynamicznego wyglądu. Bagażnik nie zachwyca pojemnością, ale 340 litrów powinno wystarczyć na weekendowy wypad na miasto. S3 w wersji Limousine ma w kufrze o 50 litrów więcej. Oprócz tego, dostępnym wariantem nadwoziowym jest jeszcze Cabriolet. Wszystkie mają ten sam, 2-litrowy silnik i napęd quattro.
Konkurentami S3 są m.in. BMW M135i czy Honda Civic Type R.