Cadillac Escalade jest luksusowym SUV-em produkowanym rzez koncern GM. Jest jednym z najpopularniejszych Cadillaców XXI wieku a sympatię zyskał sobie m.in wśród amerykańskich raperów, a także członków gangów.
I generacja z 1999 roku była w rzeczywistości lekko zmodyfikowanym GMC Yukon Denali. Z zewnątrz prawie niczym się nie różnił, jednak wewnątrz można było dostrzec bardziej luksusowe wyposażenie. Pod maską zagościł 5,7-litrowy silnik V8 o mocy 255 KM, a moc była przekazywana za pomocą 4-biegowego automatu. Stylistyka auta nie porywała, ale jednolite nadwozie bez fantazyjnych linii nie było brzydkie. Auto powstało w odpowiedzi na Lincolna Navigatora.
W 2002 roku zaprezentowano II generację Escalade. Tym razem była to już nowa, samodzielna konstrukcja, która szybko przypadła Amerykanom do gustu. Duże rozmiary wyróżniają się z tłumu. Podstawowa wersja Cadillaca ma 5 metrów długości, a przedłużona (ESV) - aż 5,6 metra. Wysokość i szerokość w obu przypadkach były podobne i liczyły prawie 2 metry. Dostępna była także wersja z otwartą skrzynią towarową o nazwie EXT. Wnętrze zostało zaprojektowane względnie luksusowo i ergonomicznie, jednak użyte materiały mogły rozczarować. Lista dodatkowych opcji była bardzo długa i obejmowała m.in. chłodzone i ogrzewane uchwyty na napoje, chromowane felgi czy demontowalny 3 rząd siedzeń.
Pod maską znalazły się jedynie 2 silniki – 5,3- oraz 6-litrowa jednostka V8 o mocy odpowiednio 285 (od 2004 roku 295) i 345 KM. Tak samo jak w poprzedniku, moc była przekazywana za pomocą 4-biegowego automatu, ale napędzane były wszystkie, lub tylko tylne koła.
III generacja pojawiła się na rynku w 2006 roku. Nadwozie było bardzo podobne do poprzednika, jednak zostało nieco odświeżone, przez co zyskało bardziej atrakcyjny i dynamiczny wygląd. Długość podstawowej i przedłużonej wersji ESV wzrosła w obu przypadkach o ok. 10 cm. Dostępny był także pick-up o wymiarach podobnych do Escalade ESV. Wyposażenie wciąż stało na wysokim poziomie, a jakość użytych materiałów i ich spasowanie uległy poprawie.
Do napędu użyto dużej, 6,2-litrowej widlastej „ósemki” o mocy 403 KM, która rozpędza 2,5 tonowego kolosa do „setki” w zaledwie 6,9 sekundy. Starą 4-biegową skrzynię zastąpiono nową, 6-stopniową przekładnią automatyczną. 565 Nm jest przenoszone na obie osie lub tylko na tylne koła. Pomimo starań obniżenia paliwa poprzez zastosowanie m.in. zmiennych faz rozrządu, Escalade nie grzeszy ekonomią.
W 2014 roku do produkcji weszła IV generacja amerykańskiego SUV-a, a zaprezentowana została rok wcześniej. Bryła auta nie uległa zmianie, ale wygląd został dopracowany i pozytywnie zaskakuje. Przód zyskał potężny wygląd poprzez masywny grill i olbrzymie światła, a szczególną uwagę przykuwa tył auta, gdzie bardzo wąskie światła zostały rozciągnięte prawie na całej wysokości klapy bagażnika. Dzięki temu zabiegowi, patrząc od tyłu na auto, sprawia ono wrażenie bardzo wąskiego i smukłego. W rzeczywistości trudno nazwać auto mierzące 5144 mm długości, 2045 mm szerokości i 1890 mm wysokości smukłym. Pod maskę trafił tradycyjny silnik V8 o mocy 426 KM. Dopracowany został m.in. układ jezdny, który wyposażono w elektroniczne wspomaganie kierownicy oraz wzmocnione zawieszenie.
Konkurentem Cadillaca Escalade jest m.in. Lincoln Navigator.