Dacia 1310 to samochód osobowy produkowany przez rumuńską markę. Auto zadebiutowało w 1979 roku, czyli 3 lata po „rozwodzie” Dacii z Renault. Do tej pory, rumuńskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne produkowało auta na bazie licencji francuskiej marki, jednak od wspomnianego 1976 roku postanowiła pójść własną ścieżką korzystając ze zdobytego przez lata doświadczenia.
Model 1310 był następcą 1300, który to z kolei produkowany był na licencji Renault 12. Auto zostało zmodernizowane pod kątem nadwozia, choć sam kształt się nie zmienił. Auto otrzymało 4 okrągłe reflektory z przodu, oraz większe tylne światła. Unowocześnione zostało także wnętrze. Początkowo w ofercie był tylko 4-drzwiowy sedan, jednak po roku do salonów trafiło także 5-drzwiowe kombi.
Z kolei w 1982 roku do sprzedaży trafiła 2-drzwiowa wersja Sport, jednak pod maską miała tylko 54- oraz 65-konne silniki 1.3 i 1.4. Do tego roku, w Dacii 1310 dostępny był silnik 1.3, który generował 54 KM. W tym samym roku, w którym odbył się debiut Sport-a, pojawiły się także nowe silniki z „cywilnych” 1310. 1,4-litrowy silnik (65 KM) zmieniał oznaczenie modelowe z 1310 na 1410, a 1,2-litrowy benzyniak (48 KM) który się pojawił w 1983 roku – na 1210.
Rok później rodzina 1210/1310/1410 przeszła pierwsze facelifting – przedni grill został zastąpiony plastikowym, reflektory zostały głębiej osadzone, a wszelkie przejawy chromowanych elementów – wyeliminowane. Niestety przez ten zabieg, auto straciło resztki i tak bardzo ubogiej już klasycznej elegancji. Po kolejnych 3 latach dokonano zmian we wnętrze, a w 1991 roku nadwozie przeszło drugi facelifting, który objął modernizację pasa przedniego.
Kolejny lifting został przeprowadzony 2 lata później, a obiektem modernizacji znów był pas przedni. Wtedy też z oferty wycofano przestarzałe już jednostki 1.2 oraz 1.3, wprowadzono za to silnik 1.6 generujący 72 KM, a dla uproszczenia nomenklatury, zrezygnowano z oznaczenia modelowego zależnego od pojemności silnika i powrócono do pierwotnej nazwy 1310. Ostatnie już zmiany z nadwoziu zaszły w 1998 roku, kiedy to przód całkowicie różnił się od pierwszej odmiany 1310. Zaokrąglone kształty grilla oraz maski sugerowały nowoczesny wygląd, jednak Dacia nie grzeszyła atrakcyjnym stylem.
Moc niezależnie od wersji silnikowej trafiała na przednie koła za pomocą 4- oraz 5-biegowej skrzyni manualnej.
Produkcja Dacii 1310 zakończyła się w 2006 roku, a jej rywalami byli FSO 1500/125p, Łada 2107, Skoda 742 oraz Zastava 101.