Dodge Caravan jest jednym z najpopularniejszych vanów produkowanych przez amerykański koncern Chryslera. Caravan był mniej luksusowym odpowiednikiem Chryslera Voyagera i bliźniakiem Plymoutha Voyagera.
Jego I generacja zadebiutowała w 1984 roku i jednocześnie była też pierwszym vanem, który trafił na rynek. Auto zbudowano na płycie podłogowej S-body i występował w wersji 4-drzwiowej. Charakterystyczne od samego początku były tylne drzwi, bowiem nie były one otwierane w klasyczny sposób, a przesuwane. Auto cechowało się duża ilością miejsca wewnątrz oraz zadowalającym wykończeniem wnętrza. Caravan mógł przewieźć do 5 osób i przy tym zabrać także dużą ilość bagażu. Pod maską występowały silniki 4- lub 6-cylindrowe.
W 1991 roku pojawiła się II generacja. Co prawda zachowana została pudełkowata linia nadwozia, ale niektóre linie uległy zaokrągleniu. Przestronność wnętrza również nie uległa zmianie, dzięki której auto zdobywało coraz większą popularność.
Pod maską można było znaleźć m.in. 2,5-litrowego turbodiesla, a także 3 jednostki benzynowe – 2.4, 3.0 i 3,8 litra. Napędzane były przednie lub wszystkie koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej, bądź 3- lub 4-stopniowego automatu.
W 1995 roku, w salonach pojawiła się już III generacja vana Dodge'a. Miała ona zupełnie nową stylistykę i jedynie wymiarami przypominała swoich poprzedników. Wewnątrz podobnie jak wcześniej, każdy mógł znaleźć odpowiednią ilość miejsca dla siebie, ale model nie był jednocześnie luksusowy.
Pod maską znalazł się 2,5-litrowy turbodiesel, oraz 2 jednostki rzędowe o pojemności 2 i 2,4 litra i dwie jednostki widlaste o pojemności 3 i 3,3 litra. Największym minusem Caravana były tragiczne wyniki w europejskich testach zderzeniowych Euro NCAP. Dodge zdobył w nich 0 na 5 możliwych.
Od 2001 roku dostępna była już IV generacja Dodge'a Caravan. Stylistycznie auto uległo odświeżeniu, ale zaokrąglone kształty przypominały poprzednią generację. Wtedy też, z powodu likwidacji marki Plymouth, bliźniaczy Voyager przestał być produkowany. Producenci zrezygnowali tym razem z montowania jednostki wysokoprężnej.
Do wyboru był jeden z 3 silników benzynowych – R4 o pojemności 2,4 litra i mocy 152 KM oraz dwie V6 o pojemności 3,3 i 3,8 litra i mocy odpowiednio 182 i 218 KM. Niedostępne były także skrzynie manualne, a klient mógł wybierać pomiędzy 3- i 4-stopniowym automatem. Opcjonalnie oferowany był także napęd na obie osie.
V generacja pojawiła się w 2008 roku. Oprócz bardziej masywnego nadwozia i bardziej kanciastego kształtu, dużej zmianie uległo także wnętrze, które miało zapewnić odpowiedni poziom komfortu i zadbać o odpowiednią ilość miejsca dla pasażerów. Od tej pory, Caravan był też produkowany tylko z długim rozstawem osi, znanym z modelu Grand Caravan.
Pod maską znalazły się znów tylko silniki benzynowe o pojemności 3.3, 3.8, i 4 litry i mocy odpowiednio 182, 218 i 240 KM. Moc trafiała na przednie, lub na wszystkie koła.
Głównymi konkurentami Dodge'a Caravana są Ford Windstar, Renault Espace, Toyota Sienna i Honda Odyssey.