Dodge Viper to supersamochód produkowany przez amerykańską markę. I generacja tego modelu weszła do produkcji w 1992 roku. Nazwa oznacza po angielsku „żmija”. Viper jest jednym z pierwszych aut sportowych z jednostką V10 pod maską.
Założenie Amerykanów było proste - miało to być 2-miejscowe, zadziorne coupe o dużym i mocnym silniku i napędzie na tył. Nadwozie w owych czasach wzbudzało duże emocje i można powiedzieć, że było ponadczasowe, ponieważ pozostało w niemal niezmienionej formie przez 10 lat. Do wyboru były 2 wersje nadwoziowe – z początku dostępny był jedynie roadster, ale potem powstało także coupe. O ile auto dostarczało sportowych emocji, mnóstwa frajdy i radości o tyle wygody czy luksusu we wnętrzu na próżno było szukać.
Pod maską znajdowała się wspomniana wcześniej jednostka V10 o pojemności aż 8 litrów! Generowała ona 405 KM, co pozwalało na sprint do „setki” w 4,6 sekundy. Prowadzenie „żmiji” wymagało sporych umiejętności i dobrego refleksu, bowiem Vipera nie wyposażono w ABS ani system kontroli trakcji.
W 1996 roku moc auta wzrosła do 420 KM, a zaprezentowana w tymże roku wersja coupe, otrzymała nazwę GTS. Oprócz stałego dachu, silnik otrzymał jeszcze większą moc – 457 KM. Odróżniało go od roadstera także końcówki wydechu, które znajdowały się z tyłu, a w pierwotnej wersji, aż do 1996 roku – z boku.
II generacja Dodge'a weszła do produkcji w 2003 roku. Oprócz nowego nadwozia, Viper otrzymał także lepiej wykończone wnętrze. Pod maską pozostała mocarna V10, ale jej pojemność wzrosła do 8,3 litra. Moc także uległa zmianie i wynosiła już 503 KM. 2 lata później zaprezentowano wersję coupe. Podobnie jak w poprzedniej generacji, charakteryzuje się on dwoma garbami nad fotelami kierowcy i pasażera, aby Ci mogli się zmieścić w kabinie w kaskach. Coupe było mocniejsze od roadstera o 14 KM, a przyspieszenie do 100 km/h zajmowało niespełna 4 sekundy. Zarówno w I jak i w II generacji, za przeniesienie napędu na koła odpowiadała 6-biegowa skrzynia manualna.
W 2008 roku Viper przeszedł kolejne modyfikacje – mianowicie otrzyma nowe serce które powstało we współpracy m.in. z McLarenem. V10 ze zmiennymi fazami rozrządu miała teraz pojemność 8,4 litra i rozwijała kolosalne 612 KM.
W 2013 roku pojawiła się już III generacja legendarnej „żmiji”. Miał on ten sam silnik co poprzednik, ale został dodatkowo wzmocniony do 640 KM. Auto dysponuje momentem rzędu 810 Nm na tylną oś, co jest imponującym wynikiem i może odstraszać niektórych, niedoświadczonych kierowców. Jego waga wynosi ok. 1,5 tony, a przyspieszenie do setki zajmuje mu niewiele ponad 3 sekundy.
Głównymi rywalami Dodge'a Vipera są Chevrolet Corvette i Ford GT.