Ford Festiva to mały samochód osobowy produkowany przez amerykański koncern. Pojazd zadebiutował w 1986 roku i został zaprojektowany we współpracy z Mazdą. Konstrukcyjnie jego bliźniaczym modelem był 121, z którego czerpał podwozie, silniki, a oba auta miały bardzo podobne nadwozie. Występowało ono jako 3- oraz 5-drzwiowy hatchback, a w Japonii także jako 4-drzwiowy sedan.
W 1987 roku do bliźniaczych modeli dołączyła Kia Pride która wykupiła licencję od Mazdy. Już w 1989 roku Ford Festiva doczekał się faceliftingu. Zmiany dotknęły m.in. atrapę chłodnicy oraz tylne światła. Do napędu służyły benzynowe silniki 4-cylindrowe o pojemności 1.1 lub 1.3 litra, które generowały kolejno 56 lub 64 i 88 KM. Moc kierowana była na przednie koła za pomocą 3-stopniowego „automatu” bądź 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej.
W 1993 roku do produkcji weszła II generacja Forda Festivy, który w USA znany był od tej pory pod nazwą Aspire. Ta odsłona Festivy została opracowana wspólnie z Kią, a jej produkcja odbywała się w Korei Południowej – jej bliźniaczym modelem była Kia Avella. Nadwozie charakteryzowało się bardziej krągłymi kształtami i nieco większymi rozmiarami, jednak wybór nadwozia był taki sam jak w poprzedniej odsłonie.
W 1997 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł nowy zderzak przedni i atrapę chłodnicy oraz tylne lampy. W tym samym roku sprzedaż w USA została zakończona, a głównym rynkiem zbytu Festivy była Australia aż do 2000 roku, kiedy to pojazd został zastąpiony przez Forda Ka, a Kia Avella została zastąpiona modelem Rio. Do napędu Forda Festivy służyły benzynowe silniki pochodzące po raz kolejny od Mazdy. Miały one pojemność 1.3 oraz 1.5 litra i generowały kolejno 63 i 88 KM. Napęd przenoszony był na przednią oś za pośrednictwem 3- lub 4-stopniowej skrzyni automatycznej bądź 5-stopniowej przekładni ręcznej.
W 1996 roku na japońskim rynku pojawił się odpowiednik Mazdy Demio – nazwany został Ford Festiva Mini Wagon, jednak nie nawiązywał on w większym stopniu do swoich poprzedników. Auto różniło się od Demio tylko i wyłącznie znaczkami. 5-drzwiowy hatchback napędzany był 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności 1.3 lub 1.5 litra które rozwijały kolejno 82 i 99 KM. W 2002 roku zakończono produkcję Forda Festivy Mini Wagon.