Ford Fusion to samochód osobowy, który wg producenta określany jest mianem UAV (Urban Activity Vehicle). Auto zadebiutowało w 2002 roku i jego nazwa miała być nawiązaniem do samego auta. Fusion oznacza bowiem po angielsku „fuzję”, a model miał być połączeniem minivana, crossovera oraz auta kompaktowego.
Efektem prac inżynierów było przyjemne dla oka 5-drzwiowe auto, które dzięki nieco wyższemu nadwoziu i zawieszeniu a także wyraźnie zaakcentowanym nadkolom sprawiało wrażenie nadającego się w teren. Wnętrze było przestronne i mogło pomieścić 5 osób, jednak jeśli chodzi o stylistykę deski rozdzielczej, pozostawia ona wiele do życzenia. Fusion opierał się konstrukcyjnie w dużej mierze na miejskiej Fieście, po której przejął m.in. płytę podłogową oraz sporo podzespołów.
Stylistycznie natomiast auto zostało zaprojektowane zgodnie z obowiązującą filozofią „New Edge”. W 2005 roku dokonano faceliftingu, który przyniósł Fordowi Fusion nowy grill, reflektory oraz zderzaki, a także nieco przeprojektowaną deskę rozdzielczą. Oprócz tego pojawiły się także nowe jednostki napędowe – benzynowa 1.2 o mocy 75 KM oraz wysokoprężny 1.6 TDCi generujący 90 KM. Od początku produkcji do wyboru były benzynowe jednostki o pojemności 1.4 oraz 1.6 litra, które rozwijały kolejno 80 i 100 KM oraz turbodiesel TDCi o pojemności 1.4 litra generujący 68 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej lub 4- bądź 5-stopniowej przekładni automatycznej.
Na amerykańskim rynku również występuje Ford Fusion, jednak tamtejszy model nie ma nic, prócz nazwy, wspólnego z europejskim Fusion, bowiem jest to limuzyna klasy średniej. W 2012 roku zakończono produkcję Forda Fusion, a długi okres produkcji wynikał z ciągłego zainteresowania modelem. Jego następcą został model B-Max, a rywalami była m.in. Kia Soul, Opel Meriva oraz Renault Modus.