Ford Galaxy jet największym z gamy rodzinnych minivanów autem produkowany przez koncern Forda. I generacja która weszła do produkcji w 1995 roku była bliźniaczym modelem Seata Alhambry i Volkswagena Sharana. Cała trójka była produkowana w tej samej fabryce.
O ile stylistyka nie jest jego najmocniejszym punktem, to wnętrze jest bardzo przestronne. Żaden z 7 pasażerów nie będzie narzekał na brak miejsca, ponieważ każde siedzisko jest osobnym, demontowalnym fotelem, a nie połączoną kanapą, jak w większości aut.
Pod maską znalazły się 3 jednostki benzynowe i 2 wysokoprężne. Diesle miały pojemność 1,9 litra i moc 90 lub 110 KM. Pozostałe silniki miały pojemność 2, 2.3 i 2.8 (VR6) litra i moc odpowiednio 115, 145 i 174 KM. Moc na przednią lub obie osie przekazywała 4- i 5-biegowy automat, lub skrzynia manualna o 5 bądź 6 przełożeniach.
W 2000 roku do produkcji wprowadzono II generację Galaxy, która również została opracowana we współpracy z koncernem Volkswagena. Nadwozie otrzymało o wiele atrakcyjniejszy wygląd, a auto korzystało z technologii Forda Mondeo III generacji.
Mechanicznie auto niewiele się zmieniło, lecz gama silników wysokoprężnych uległa zmianie. Jednostki z poprzedniej generacji wzmocniono do 91 i 117 KM, a dodatkowo dostępne były diesle TDCi o pojemności 1,8 i 1,9 litra i mocy odpowiednio 125 i 150 KM. Wnętrze pozostało bardzo przestronne i wciąż mogło bezproblemowo pomieścić 7 osób na pokładzie.
Od 2006 roku dostępna była III generacja Galaxy. Od tej pory jednak, był to samodzielny projekt Forda i auto wyraźnie różniło się od swoich poprzedników. Produkcję przeniesiono z Portugalii do Belgii. Dzięki nowemu nadwoziu, minivan zyskał nowy charakter i przestał być „nudnym rodzinnym autem”.
Z palety silnikowej zniknęły jednostki koncernu Volkswagena. Z diesli do wyboru były doładowane TDCi o pojemności 1.8, 2, 2.2 o mocy odpowiednio 100 lub 125 KM, 130 lub 140 KM oraz 175 KM. Silniki benzynowe miały pojemność 2 lub 2,3 litra i moc 145 i 161 KM.
W 2010 roku, gdy przeprowadzono facelifnting auta, oprócz drobnych zmian kosmetycznych pasa przedniego, wprowadzono nowe jednostki benzynowe EcoBoost o pojemności 1.6 i 2 litrów i mocy odpowiednio 160 i 203 KM. Największy diesel został przy okazji wzmocniony o 25 KM. Moment obrotowy przekazywał na przednią oś 5- lub 6-stopniowy manual bądź dwusprzęgłowa przekładnia PowerShift o 6 przełożeniach. 5-drzwiowy minivan bez problemu mógł pomieścić 7 osób.
W 2015 roku w salonach pojawiła się IV generacja Forda Galaxy. O ile płytę podłogową i część podzespołów auto „odziedziczyło” po poprzedniej wersji, to nadwozie uległo sporej modernizacji i zaprojektowano je zgodnie z nowym nurtem stylistycznym Forda.
Za to pod maską można znaleźć już tylko jednostki EcoBoost, jeśli chodzi o benzyniaki. Silniki o pojemności 1,5 lub 2 litrów mają odpowiednio 160 lub 240 KM. Dostępne są także 2-litrowe, turbodoładowane diesle TDCi o mocy 120, 150, 180 i 210 KM, jednak w przypadku ostatniego motoru, inżynierowie zdecydowali się na podwójne doładowanie. Do przenoszenia momentu obrotowego na koła, służy przekładnia manualna, automatyczna, bądź dwusprzęgłowa PowerShift, wszystkie o 6 przełożeniach.
Głównym konkurentem Forda Galaxy jest m.in. Renault Espace i Volkswagen Sharan.