Jaguar X-Type to samochód osobowy klasy średniej zaliczany do segmentu premium. Auto zadebiutowało w 2001 roku i pod wieloma względami było rewolucyjne. Po pierwsze był to pierwszy „budżetowy” Jaguar, który po raz pierwszy oferowany był także jako 5-drzwiowe kombi (nie licząc 3-drzwiowego shooting brake'a bazującego na XJS-ie). Oprócz tego, był to też pierwszy Jaguar, którego oferowano z jednostką wysokoprężną.
Konstrukcyjnie Jaguar X-Type bazował na Fordzie Mondeo, jednak czerpał od niego tylko niektóre podzespoły oraz płytę podłogową (CD132). Początkowo oferowano jedynie 4-drzwiowego sedana, a wcześniej wymienione kombi pojawiło się w 2004 roku. Wnętrze obfitowało w materiały dobrej jakości i schludne wykończenie poza jednym elementem – konsolą środkową, która swoim designem i materiałami nie pasowała do charakteru auta. Co ciekawe, za projekt wnętrza odpowiedzialny był Polak – Tadeusz Jelec.
W 2008 roku przeprowadzono facelifting, który nie dość że unowocześnił X-Type'a, to jeszcze upodobnił go do pozostałych modeli marki. Do napędu służyły 6-cylindrowe widlaste silniki benzynowe o pojemności 2.1 (159 KM), 2.5 (197 KM) i 3 litrów (234 KM). Oprócz tego dostępne były także 4-cylindrowe turbodiesle o pojemności 2 oraz 2.2 litra, które generowały w zależności od roku produkcji i modernizacji od 128 do 130 lub od 145 do 155 KM. Napęd kierowany był na przednią lub obie osie za pośrednictwem automatycznej lub manualnej skrzyni o 5 lub 6 przełożeniach.
W 2009 roku zakończono produkcję Jaguara X-Type, a w 2015 roku pojawił się jego następca – model XE.