Kia Sedona jest minivanem koreańskiej firmy i jednocześnie pierwszym modelem marki tej klasy. Może to dziwić, ponieważ pierwszym minivanem Kii był Carnival. Jednak Sedona to jego nazwa używana na rynku brytyjskim oraz północnoamerykańskim.
I generacja zadebiutowała w 1998 roku. Auto bardzo szybko zdobyło popularność, szczególnie w USA, gdzie było najlepiej sprzedającym się modelem południowokoreańskiej marki. Jeśli chodzi o stylistykę to nadwozie Sedony nie zachwycało pięknem. Przesuwane drzwi tylne zdecydowanie ułatwiały zajmowanie miejsc w II i III rzędzie, a w sumie auto mogło pomieścić 8 osób. Co ciekawe to standardowego wyposażenia należała m.in. klimatyzacja.
W 2003 roku auto przeszło lifting i otrzymało zmodernizowany zderzak przedni oraz reflektory. Wśród silników benzynowych, dostępne były jedynie V6-ki. Miały one pojemność 2,5 litra i rozwijały 150 KM, a w przypadku wersji 24-zaworowej także 165 oraz 175 KM. Dostępny był także 3,5-litrowy motor o mocy 205 KM. Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne to do dyspozycji klientów były 2,9-litrowe jednostki TD oraz CRDi, które generowały odpowiednio 126 lub 135 oraz 144 KM.
Niestety, oprócz takich wad jak awarie układu kierowniczego, hamulcowego oraz korozja, auto miało bardzo kiepskie wyniki w testach zderzeniowych i uzyskało jedynie 2 gwiazdki od Euro NCAP.
II generacja rodzinnej Kii pojawiła się na rynku w 2006 roku. Auto na rodzimym rynku od tej pory również przyjęło nazwę Sedona. Oprócz drobnych zmian w nomenklaturze, największą rewolucję przeszło nadwozie, które zyskało bardziej atrakcyjnego oraz dynamicznego wyglądu. Zdecydowanej poprawie uległo także bezpieczeństwo, a Sedona otrzymała w testach zderzeniowych Euro NCAP 4 gwiazdki. Poza tym auto oferowano poza Europą w 2 rozstawach osi. Wnętrze pozostało przestronne a w środku wygodne pozycje mogło zając do 7 osób.
W 2010 roku Koreańczycy postanowili jeszcze bardziej uatrakcyjnić wygląd swojego minivana i zmodernizowali m.in. atrapę chłodnicy, a oprócz tego wzbogacili listę wyposażenia dodatkowego o kilka pozycji. Po raz kolejny wśród silników benzynowych dostępne były jedynie jednostki V6. Mogły one mieć pojemność 2.7, 3.5 oraz 3.8 litra, które generowały odpowiednio 189, 194 oraz 240 KM. Tym razem Kia oferowało tylko jednego diesla – 2,9-litrowy CRDi miał 183 KM, ale podczas faceliftingu został zastąpiony 2,2-litrową jednostką o mocy 192 KM. Do wyboru były 5- oraz 6-stopniowe przekładnie automatyczne oraz 5-biegowy manual.
W 2014 roku na rynku pojawiła się III generacja Kii Sedona. Wtedy też, koreański minivan przestał być oferowany na rynku europejskim. Auto uległo znacznemu powiększeniu, co wyraźnie widać po sylwetce. Mówiąc wprost Kia Sedona została bardziej przystosowana do rynku amerykańskiego. Wnętrze można skonfigurować zarówno do potrzeb biznesowych, w ekskluzywne dodatki, a także tak, by służyło wielodzietnej rodzinie – z obiciami odpornymi na zabrudzenia.
Auto można zamówić w wersji 7- lub 8-osobowej. Na rodzimym rynku dostępny jest jedynie 2,2-litrowy diesel generujący 200 KM. W USA dostępna jest także jednostka benzynowa V6 o pojemności 3,3 litra rozwijająca 280 KM. Moc przekazywana jest na przednią oś za pośrednictwem 6-stopniowego automatu.
Głównymi rywalami Kii Sedona są Toyota Sienna, Renault Espace oraz Chrysler Grand Voyager.