Kia Shuma to samochód osobowy klasy średniej niższej produkowany przez południowokoreański koncern motoryzacyjny. Auto zadebiutowało w 1997 roku jako następca modelu Sephia. W zależności od rynku, pojazd znany był także jako Mentor oraz Spectra. Kia Shuma występowała najczęściej jako 4-drzwiowy sedan, lecz znana była także odmiana 5-drzwiowego liftbacka (niedostępna w Europie).
Auto bazował konstrukcyjnie na Maździe 323, więc można było się spodziewać iż będzie mało awaryjne. Niestety rzeczywistość okazała się być nieco gorsze, bowiem Shuma nie była wzorem niezawodności, co w połączeniu z kiepskim zabezpieczeniem antykorozyjnym oraz niską jakością materiałów użytych do wykończenia wnętrza sprawiło, iż nie odniosła sukcesu. Stylistyka nadwozia nie zachwycała swoim designem, chociaż pas przedni przypominał nieco ten, znany z Celici. W 2001 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł nową atrapę chłodnicy, maskę, reflektory oraz zderzak, a także cały pas tylny. Dodatkowo zmodernizowano także paletę jednostek napędowych.
Początkowo do napędu służyły benzyniaki o pojemności 1.5 oraz 1.8 litra, generujące kolejno 88 oraz 111 KM. Lifting przyniósł większą, 1,6-litrową jednostkę zamiast silnika 1.5, która rozwijała 101 KM, a większy silnik zyskał dodatkowe 3 KM. Moc kierowana była na przednie koła za pośrednictwem 4-stopniowej przekładni automatycznej lub 5-biegowej skrzyni manualnej. W 2004 roku zakończono produkcję Kii Shuma, a jej następcą został model Cerato.