Łada 112 to kompaktowy samochód osobowy klasy średniej-niższej produkowany przed rosyjskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się w salonach w 2000 roku jako rozwinięcie modelowe sedana 110. W rodzinie dostępny było jeszcze kombi o nazwie 111.
Łada 112 była 5-drzwiowy hatchbackiem różniącym się od pierwowzoru (110) jedynie częścią nadwozia o nazwą. Stylistyka nadwozia również była toporna i nudna, jednak krótki tył sprawiał, iż pojazd całościowo prezentował się korzystniej i zgrabniej. W 2001 roku pojawiła się także 3-drzwiowa odmiana Coupe. Przed 2004 roku, na rodzimym rynku, pojazd występował jako VAZ 2112 (sedan – VAZ 2110, kombi – VAZ 2111). Niskiej jakości materiały użyte do wykończenia wnętrza oraz kiepskie ich spasowanie wynagradzała dobra przestronność oraz niska cena zakupu.
Początkowo 112-ka oferowana była z 1,5-litowym silnikiem benzynowym o mocy 77 lub 92 KM. Od 2004 roku, oferowano nowocześniejsze, 1,6-litrowe jednostki generujący 80 lub 89 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej. Sportowa odmiana 112-ki miała 101-konny silnik 1.5, która była podstawą do tworzenia odmian rajdowych. Te z kolei napędzane były 195-konnymi jednostkami turbodoładowanymi 1.6 (Super 1600) oraz aż 262-konną jednostką Opla (Super 2000 Sport).
W 2008 roku zakończono produkcję Łady 112, a 2 lata później odmiany Coupe. Jej następcą został model Priora. Jej głównym rywalem była Zastava Yugo Florida.