Łada Kalina to kompaktowy, niskobudżetowy samochód produkowany przez rosyjską markę. Auto miało być następcą modelu Żiguli.
Kalina została zaprezentowana już w 1999 roku jako 5- drzwiowy hatchback (1119), jednak jego produkcja rozpoczęła się dopiero w 7 lat później. W przypadku wersji sedan (1118) i kombi (1117) były to odpowiednio lata 2004 i 2007.
Pod maską znajdowały się wyłącznie silniki benzynowe o pojemności 1,4 lub 1,6 litra i mocy odpowiednio 90 i 81 KM. W 2005 roku dodatkowo zaprezentowano wersję Sport z silnikiem 1.4 o mocy 113 KM, a rok później do wyboru stał także silnik o pojemności 1,6 litra, lecz rozwijał on 116 KM – samochód wyposażony w tę jednostkę był oznaczony symbolem GTI.
W tym samym roku zaprezentowano także odmianę kombi z napędem na 4 koła, bowiem standardowo auto miało napęd na przednią oś, a moment obrotowy był przenoszony za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej.
W 2013 roku zaprezentowano II generację niewielkiej Łady. Jednak poza zmianami wewnątrz oraz lekką modernizacją karoserii, technicznie auto praktycznie nie różniło się od poprzedniczki. Nie dotyczy to jednak jednostki napędowej, bowiem w drugiej odsłonie klient mógł zamówić swoje auto jedynie z 1,6-litrową jednostką o mocy 87 KM. Oprócz tego, za dodatkową opłatą dostępy był także 4-biegowy automat.
Konkurentami Łady Kaliny są m.in. Dacia Logan oraz Chevrolet Aveo.