Lancia Ypsilon to najmniejszy z oferowanych przez włoską markę samochód. I generacja tego auta pojawiła się na rynku w 1996 roku pod nazwą Y, jako następca modelu Y10.
W porównaniu z poprzednikiem, bryła auta była bardzo podobna, ale auto nabrało wiele zaokrągleń, dzięki czemu design był bardzo oryginalny. Oprócz tego, klamki umieszczono dosyć wysoko na słupku B, przez co można było odnieść wrażenie, jakby klamek w ogóle nie było. Lancia Y korzystała z wielu rozwiązań technicznych i płyty podłogowej Fiata Punto I generacji. We wnętrzu, cechą charakterystyczną jest umieszczenie zegarów pośrodku deski rozdzielczej. Mimo pomysłowości, nie było to zbyt praktyczne rozwiązanie. Miejsc wewnątrz było 5, lecz miejsca na tylnej kanapie mogło zabraknąć wyższym pasażerom.
Producent dawał duże pole do indywidualizacji małej Lancii. W sumie było ponad 100 możliwych konfiguracji kolorystycznych nadwozia i wnętrza. Pod maską znajdowały się wyłącznie silniki benzynowe. Najmniejszy z nich miał pojemność 1,1 litra i rozwijał 54 KM. Większy, 1,2-litrowy motor mógł mieć 60 lub 86 KM. Największa jednostka osiągała 80 KM z pojemności 1.4. Moment obrotowy był przenoszony na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej, choć dostępna była także przekładnia bezstopniowa.
W 2000 roku auto przeszło niewielki facelifting zarówno wnętrza jak i nadwozia. 3 lata później zadebiutowała II generacja Lancii Ypsilon. Pojazd wciąż czerpało rozwiązania techniczne od Fiata Punto, lecz tym razem II generacji. Mała „włoszka” miała być przeznaczona dla młodzieży z bogatszych rodzin, a w szczególności dla części żeńskiej.
Z tego też powodu, auto zdobyło w 2005 roku tytuł Kobiecego Samochodu Roku. Ypsilon nieznacznie urosła, a stylistyka pozostała oryginalna. W przypadku zamówienia nadwozia w 2 kolorach, można odnieść wrażenie że składa się ono z dwóch części. Jest to spowodowane wyraźną linią dolnej części okien, która z tyłu opada ku dołowi. Wnętrze otrzymało właściwie bardziej nowoczesny wygląd, ale zamysł z umieszczeniem zegarów na środku deski rozdzielczej pozostał. Wciąż niestety nie było to zbyt praktyczne rozwiązanie. Wnętrze jet dosyć ciasne i nawet na przednim fotelu, wysokim osobom może zabraknąć miejsca. Bagażnik również nie grzeszył wielkością i miał 215 litrów pojemności.
Do napędu oprócz benzyniaków posłużyły także diesle. Na początku była to 1,3-litrowa jednostka o mocy 69 KM, którą w 2006 roku zastąpił MultiJet rozwijający 75 KM. Wtedy też pojawiły się odmiany 90- i 105-konne. W przypadku silników benzynowych mieliśmy do czynienia z 1,2-litrowym motorem o mocy 60 lub 80 KM. Mocniejsza odmiana została przy okazji liftingu zastąpiona 1,4-litrową jednostka o mocy 78 KM, a dostępny był także silnik o tej samej pojemności generujący 95 KM. Moc była standardowo przekazywana na przednie koła, a do wyboru oprócz 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej były także przekładnie automatyczne i zautomatyzowane o 5 przełożeniach.
Wspomniany wcześniej lifting z 2006 roku oprócz unowocześnionych jednostek napędowych przyniósł także nowy grill, zderzaki, reflektory oraz lepszej jakości wnętrze.
W 2011 roku w salonach pojawiła się III generacja małej Lancii. Jej produkcja została wtedy przeniesiona z Włoch, do tyskiej fabryki w Polsce. Technicznie auto było spokrewnione m.in. z Fiatem 500 oraz Fordem Ka. Stylistyka auta uległa wyraźnej zmianie, przez co według wielu osób straciła swoją lekkość i styl. Po raz pierwszy pojazd był dostępny (wyłącznie) w wersji 5-drzwiowej, a nie jak poprzednicy, w wersji 3-drzwiowej.
Design wnętrze zotał zachowany, wzrok przykuwa charakterystyczne umieszczenie zegarów, jednak przestrzeni wciąż na próżno tu szukać. Aby z przodu zająć wygodną pozycję (maksymalne odsunięcie fotela do tyłu), praktycznie eliminujemy możliwość wygodnego podróżowania w II rzędzie.
Do napędu posłużyły jedynie 2 benzyniaki – 0,9 -litrowy MutliAir i 1,2-litrowy silnik i mocy odpowiednio 85 oraz 69 KM, a także jedna jednostka wysokoprężna MultiJet o pojemności 1,3 litra generująca 95 KM. Klasycznie napędzana była przednia oś, a do przeniesienia mocy posłużyła 5-biegowa skrzynia manualna lub półautomatyczna.
W 2015 roku przeprowadzony został drobny facelifting.
Konkurencją dla Lancii Ypsilon jest m.in. Peugeot 208, Toyota Yaris i Renault Clio.