Lotus Elise to brytyjski samochód sportowy. Auto zadebiutowało w 1996 roku i miało być lekkim roadsterem o osiągach Porsche 911, lecz za połowę ceny.
Podwozie zostało wykonane z aluminiowych wytłoczek, a zawieszenie, hamulce oraz koła – z metali lekkich. Elementy karoserii zostały wykonane z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Wewnątrz natomiast możemy znaleźć wiele elementów pochodzących od... Opla cz Peugeota. Przy okazji kokpit był dosyć ciasny i pozbawiony wszelkich niepotrzebnych gadżetów, tj klimatyzacji czy elektrycznie sterowanych okien. Waga podstawowego modelu wynosiła zaledwie 730 kg!
W momencie wprowadzenia Elise do sprzedaży, od razu stał się bestsellerem. Centralnie umieszczony, 4-cylindrowy silnik od Rovera o mocy (zaledwie) 122 KM, w połączeniu z napędem na tylną oś oraz 5-biegową skrzynię manualną dawało maksimum frajdy z jazdy. W następnych latach pojawiły się także mocniejsze warianty silnika – 136- oraz 145-konne.
W 2000 roku na rynek trafiła II generacja małego Lotusa. Stylistyka auta uległa zmianie – różnice widać szczególnie z przodu. Podłużne, 4 reflektory świetnie komponują się z „uśmiechniętym” grillem oraz wlotami powietrza na masce. Boczny wlot znajdujący się za drzwiami również dodaje autu charakteru. Zmianie uległo także zawieszenie.
Początkowo montowano znany już, 122-konny silnik Rovera, jednak od 2004 roku dostępna była także jednostka Toyoty o pojemności 1,8 litra i mocy 158 (wersja S) lub 192 (wersja R) KM. Waga auta utrzymywała się między 740, a 950 kg.
W 2010 roku na rynku pojawiła się trzecia odsłona popularnego Lotusa. Tym razem zdecydowano się na większe kroki w stronę modernizacji nadwozia – zostało ono widocznie przeprojektowane. Dużą zmianą było zamontowanie zespolonych świateł przednich. Auto wyposażono w nowy układ hamulcowy oraz zawieszenie.
Bazową wersją była 136-konna jednostka Toyoty o pojemności 1,6 litra. Dostępne były także silniki o mocy 192 oraz 220 KM, a także wersja Cup, rozwijająca 246 KM. Moc była oczywiście kierowana na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej.
Ze względu na niespełnianie norm wyposażenia obowiązkowego, Lotus musiał wycofać swój model z USA w 2011 roku.