Lotus Exige to brytyjski samochód sportowy. Auto zadebiutowało w 2000 roku jako rozwinięcie modelu Elise. Stylistycznie auta były bardzo podobne, ale Exige wyróżniał się przede wszystkim dużym spojlerem, szerszymi felgami, a przede wszystkim, w przeciwieństwie do Elise który był roadsterem, ten był zamkniętym, 2-drzwiowym coupe.
Lotus projektując oba auta chciał wrócić do dawnej przyjemności prowadzenia auta sportowego – zero kompromisów. Nadwozie zostało wykonane z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym, wnętrze natomiast jest bardzo surowe – brakuje tam jakiejkolwiek elektroniki. Nawet szyby były na korbkę, a klimatyzację oferowano jako opcję.
Dla dobrego rozłożenia masy, silnik został zamontowany centralnie. A była to 1,8-litrowa jednostka od Rovera o mocy 179 KM. Wersja torowa mogła rozwijać nawet 192 KM. Moc ta może wydawać się niewielka, ale w połączeniu z autem, które waży niespełna 900 kg i jest wyposażony w 5-biegową, manualną skrzynię z napędem na tylną oś uzyskujemy rasowy samochód sportowy, dający maksimum frajdy. „Setka” była osiągana w niespełna 5 sekund.
Produkcję I serii zakończono w 2002 roku na poziomie 604 sztuk, a na drugą odsłonę trzeba było poczekać do 2004 roku. Auto oczywiście wciąż bazowało na Elisie, ale jego stylistyka i tak bardzo wyróżniała go w tłumie. Z przodu charakterystyczne są 4 reflektory o podłużnym kształcie oraz 2 spore wloty powietrza. Imponujący jest również boczny wlot, umieszczony tuz za drzwiami, z tyłu natomiast, wyróżnia się wąski, ale dosyć wysoki spojler.
Dużo elementów nadwozia, podobnie jak wcześniej zostało wykonanych z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym. Wnętrze wciąż było spartańskie, a w skład podstawowego wyposażenia wchodziło radio oraz centralny zamek. To wszystko! Klimatyzacja, chłodnica oleju, lżejsze felgi oraz klatka bezpieczeństwa były płatną opcją.
Silnik tym razem pochodził od Toyoty. 1,8-litrowa jednostka generowała 193 KM i współpracowała z 6-biegową przekładnią ręczną. Do tego napęd na tylną oś i minimalna waga auta wynosząca 875 kg. W 2006 roku wprowadzono odmianę S. Silnik został wyposażony w kompresor i rozwijał teraz aż 211 KM, samochód co prawda przybrał na wadze, ale wciąż ważył niecałą tonę. Przyspieszenie do 100 km/h trwało niewiele ponad 4 sekundy.
2 lata później wprowadzono dodatkowy pakiet Perfomance Package dla wersji S. auto otrzymało inny kompresor, większy wlot powietrza na dachu, lepsze hamulce oraz kilkustopniową kontrolę trakcji.
W 2010 roku natomiast, przeprowadzono niewielki lifting, który przyniósł nowy spojler przedni i tylny.
Rok później zakończono jego produkcję, a trzecia generacja pojawiła się w 2012 roku. W porównaniu z poprzednikami, auto zostało gruntownie przeprojektowane. Nadwozie otrzymało bardziej stonowany, ale wciąż bardzo dynamiczny i agresywny kształt. Pierwszy raz postawiono na zespolone światła przednie. Oprócz tego nowością były także szerszy rozstaw kół oraz nowe zawieszenie.
Potężna zmiana zaszła także pod maską – znalazł się tam 3,5-litrowy silnik V6 o mocy aż 350 KM! Niestety ze względu na wiele udogodnień, masa auta wzrosła do blisko 1,2 tony. Jednak przy tej mocy wystarczy to na rozpędzenia auta do 100 km/h w 4 sekundy. Moc na tylne koła jest przekazywana za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej.
Co ciekawe, od 2013 roku, Exige jest oferowany również jako roadster. Jest on wtedy jednak pozbawiony przedniej dokładni na zderzak oraz spojlera. W 2016 roku wprowadzono opcjonalnie autoatyczną skrzynię biegów o 6 przełożeniach.