Mazda 2 to kompaktowy samochód należący do segmentu B produkowany przez japońską markę motoryzacyjną.
Auto jest znane na większości rynków właśnie pod tą nazwą, jednak tak naprawdę, kiedy Mazda 2 pojawiła się na rynku w 2002 roku, na rodzimym rynku była ona znana jako II generacją modelu Demio. Przez wyżej wspomniane powiązanie, auto wyglądem przypominało minivana i prawdopodobnie z tego powodu jego sprzedaż nie szła zgodnie z oczekiwaniami. Wnętrze było dosyć przestronne jak na tej klasy samochód, a dzięki wcześniej wspomnianemu kształtowi nadwozia, pasażerowie w II rzędzie nie narzekali na brak miejsca nad głową. Bagażnik nie był zbyt pokaźny i mieścił „zaledwie” 250 litrów bagażu.
Pod maską pracowały w dużej mierze benzyniaki. Miały one pojemność 1.25, 1.4, 1.5 i 1.6 litra i rozwijały odpowiednio 75, 80, 103 i 100 KM. Jedyny, 1,4-litrowy diesel generował 68 KM. Moc była przekazywana na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej bądź 4-stopniowego automatu.
W 2007 roku na rynku pojawiła się II generacja Mazdy 2, której sylwetka diametralnie się zmieniła. Z pseudo-minivana stała się pełnoprawnym autem miejskim o niewielkich rozmiarach. Miejski „japończyk” powstał przy współpracy z Fordem, dlatego dzieli on płytę podłogową z VII. generacją Fiesty. Najczęściej auto można było spotkać w wersji 3- lub 5-drzwiowej, lecz na niektórych rynkach występował także 4-drzwiowy sedan.
W 2010 roku auto przeszło facelifitng, który dał mu nowe zderzaki oraz światła. Niestety ze względu na zmianę kształtu sylwetki, wnętrze ucierpiało nieco na przestronności, choć wciąż „dwójka” mogła przewieźć 5 pasażerów. Pojemność bagażnika w przypadku hatchbacka wynosiła 250 litrów, jednak w sedanie była ona blisko dwukrotnie większa (450 litrów).
Pod maską Mazdy 2 oferowanej w Polsce znalazły się tym razem wyłącznie benzyniaki. W większości przypadków były to jednostki o pojemności 1,3 i 1,5 litra i mocy odpowiednio 75 lub 86 KM oraz 103 KM. Dodatkowo w sedanie montowano także 1,6-litrową jednostkę generującą 102 KM. Na innych rynkach dostępne były także diesle o pojemności 1,4 oraz 1,6 litra i mocy odpowiednio 68 oraz 90 KM. Przednie koła były napędzane za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej lub automatu o 4 przełożeniach.
W 2008 roku auto zdobyło tytuł World Car of the Year.
W 2014 roku zadebiutowała III generacja miejskiej Mazdy. Stylistyka auta nawiązuje do nowej filozofii marki o nazwie KODO (dusza ruchu). Dzięki temu „dwójka” zyskała pazura i dynamicznego wyglądu oraz bardziej nawiązuje wyglądem do innych modeli marki. Tym razem jednak auto jako hatchback występuje jedynie w odmianie 5-drzwiowej, a 4-drzwiowy sedan nie jest przewidywany na rynek europejski. Na mocy porozumienia Mazdy z Toyota, ta druga marka produkuje bliźniaczy model „dwójki” w nadwoziu sedan pod nazwą Scion iA na rynek północnoamerykański oraz Toyota Yaris Sedan na rynek kanadyjski. W 2014 roku Mazda 2 III generacji otrzymała tytuł Car of the Year w Japonii.
W Polsce po raz kolejny pod maską znaleźć się może wyłącznie silnik benzynowy. 1,5-litrowa jednostka może rozwijać 75, 90 lub 115 KM. Na innych rynkach dostępny jest także 1,5litrowy diesel o mocy 105 KM. Przednie koła są napędza za pośrednictwem skrzyni manualnej o 5 lub 6 przełożeniach bądź za pomocą 6-stopniowego automatu.
Głównymi rywalami Mazdy 2 są m.in. Ford Fiesta, Honda Jazz, Opel Corsa oraz Hyundai i20.