McLaren MP4-12C to supersamochód produkowany przez brytyjskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się w 2011 roku i było pierwszym po legendarnym F1 modelem McLarena przeznaczonym do ruchu ulicznego. Wbrew oczekiwaniom, MP4-12C nie był następcą F1-ki.
Wiele osób zastanawia się, skąd McLaren wziął tak skomplikowaną i długą nazwę będącą zbitkiem liter, cyf i liczb. Otóz pierwszy człon "MP4" jest nawiązaniem do historii McLarena w F1 - od 1981 roku, McLaren oznaczał wszystkie swoje bolidy symbolem MP4 (McLaren Projekt 4). Drugi człon "12C" jest nieco bardziej skomplikowany - litera "C" pochodzi od niczego innego, jak od litery oznaczającej węgiel w układzie okresowym pierwiastków - zastosowano ją, bowiem nadwozie i podwozie w dużej mierze zostało wykonane z włókna węglowego. Liczba 12 natomiast odnosi się do "domowej" oceny zestawienia takich parametrów jak masa, aerodynamika, moc i innych - w profesjonalnym języku określa się to jako Vehicle Performance Index.
McLaren MP4-12C jest 2-drzwiowym coupe, którego drzwi, podobnie jak w F1, otwierają się do góry. Nadwozie opiera się na kompozytowej tubie, która wytwarzana jest w Austrii. Charakterystycznym elementem MPr-12C są 2 rury wydechowe umeiszczone w górnej części tylnego pasa, tuż pod aktywnym spojlerem, który wysuwa się w zależności od prękości jazdy. Oprócz tego uwagę zwracają także potężne wloty powitrza umieszczone tuż za drzwiami.
Wnętrze jest stosunkowo przyjazne pasażerom jak na klasę auta - dominuje tu alcantara, skóra oraz włókno węglowe. Sercem McLarena MP4-12C jest centralnie umieszczona, podwójnie doładowana, 3,8-litrowa jednostka V8, która generuje 600 KM.
Z uwagi na niespełnianie wymogów McLarena przez silniki oferowane przez różnych producentów, Brytyjczycy postanowili sami zbudować jendostkę napędową - co ciekawe, nie korzysta ona jednak m.in. z bezpośredniego wtrysku paliwa. Aluminiowy silnik waży zaledwie 200 kg.
Gdy pod koniec 2012 roku dokonano drobnej modernizacji, moc jednostki wzrosła do 625 KM. Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednitwem 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej. Przy okazji wcześniej wymienionej modernizacji, McLaren wypuścił także otwartą wersję MP4-12C - Spyder. Ważyła ona o 40 kg więcej od coupe.
W 2014 roku zakończono produkcję McLarena MP4-12C, a jego następcą został model 650S.