Mercedes-Benz Actros to jedna z najpopularniejszych ciężarówek ciągników siodłowych na świecie. Pojazd pojawił się na rynku po raz pierwszy w 1996 roku jako następca SK (Schwere Klasse – z niem. klasa ciężka), dlatego też nazywany był potocznie SKN (Schwere Klasse Neu – nowa klasa ciężka).
Choć konstrukcja miała być zupełnie nowa, na początku produkcji korzystano jeszcze z kilku podzespołów poprzednika, dopiero po jakimś czasie zostały one zastąpione przez nowo zaprojektowane podzespoły. Mercedes wprowadził w tym modelu nowoczesne systemu elektrycznego sterowania wieloma podzespołami, które wyróżniały go spośród innych ciężarówek. Niestety wprowadzenie „przełomowego” auta wiązało się też z wieloma chorobami wieku dziecięcego z którymi borykał się Actros. Oprócz technicznych wpadek, narzekano na kiepskie wykończenie wnętrza.
Mimo wszystko w 1997 roku pojazd zdobył tytuł International Truck of the Year. Do napędu służyły silniki wysokoprężne V6 i V8. Pierwszy miał pojemność 12 litrów, drugi – 16. Oba mogły mieć kilka wariantów mocy – i tak mniejsza jednostka rozwijała 313, 354, 394 lub 456 KM, a większa – 476, 530 lub 571 KM.
W 2003 roku pojazd doczekał się pierwszego liftingu (MP2). Stylistyka została dotknięta powiewem świeżości a wszystkie dotychczasowe „wpadki” zarówno techniczne jak i wykończeniowe zostały dopracowane i unicestwione, dzięki czemu w 2004 roku tytuł International Truck of the Year znów powędrował do Actrosa.
Dzięki unowocześnieniu poprzednich silników, te montowane w wersji MP2 spełniały normy spalania EURO 4 i 5. I tak V6 generowały 320, 360, 408, 435, 456 lub 476 KM, a V8 – 510, 551, 598 lub 653 KM.
Drugiego faceliftingu największa ciężarówka Mercedesa doczekała się w 2008 roku (MP3). Oczywiście stylistyka uległa zmianie i Actros wyglądał coraz bardziej atrakcyjnie. Oprócz zmian zewnętrznych, przyspieszono pracę komputera pokładowego i sterującego m.in. doborem biegów. Oprócz tego po raz kolejny dopracowano silniki pod kątem spalania, co poskutkowało pobiciem rekordu Guinessa w ilości spalonego paliwa na dystansie 100 km (ciężarówka Mercedesa spaliła go 19,44 litra). Do obniżenia spalania przyczynił się nowa, zoptymalizowana 12-biegowa skrzynia biegów. W 2009 roku pojazd zgarnął już po raz 3. tytuł Ciężarówki Roku.
W 2011 roku na rynku pojawiła się oficjalna II generacja Actrosa. Od tej pory Moercedes postanowił także zrobić porządek w nazewnictwie poszczególnych odmian Actrosa. Pojazd służący do bliskiego transportu ciężkiego nazwano Antos, a pojazdy służące na budowach – Arocs.
Oprócz nowego wyglądu, niemiecka ciężarówka otrzymała nowy kokpit oraz wiele systemów wspomagających pracę oraz bezpieczeństwo. Zaprojektowano także nowe silniki – rzędowe „szóstki” dzięki nowym przekładniom oraz innowacyjnym rozwiązaniom spełniają normy spalania EURO 5 oraz 6. Ich pojemność wynosi 7,7 10,7 12,8 oraz 16 litrów. Pierwszy z nich może mieć moc 238, 272, 299, 320 lub 354 KM, drugi – 326, 360, 394 lub 428 KM, trzeci – 421, 449, 476 lub 510 KM, a ostatni – 517, 580 lub 625 KM. O ile ciągnik siodłowy dostępny jest w konfiguracjach osi 4x2, 6x2, 6x4, 6x6 i 8x4, to ramy dostępne do zabudowy oferowane są jeszcze w konfiguracjach 4x4, 8x6 i 8x8.
W 2012 roku Actros po raz 4. sięgnął po tytuł International Truck of the Year.