Mercedes-Benz klasy A to miejski samochód należący do segmentu C, produkowany przez niemiecki koncern. I generacja (W168) zadebiutowała w 1997 roku, jednak od samego początku auto miało złą sławę, przez tzw. „test łosia”, ponieważ podczas wykonywania próby, auto przewróciło się na bok. Ponieważ sprzedaż aut już trwała, Mercedes po chwili ignorancji postanowił przerwać produkcję oraz wycofał sprzedane już modele. Produkcja ruszyła z powrotem w 1998 roku gdy zmodyfikowano zawieszenie oraz wprowadzono seryjnie, pierwszy raz w tej klasie, system ESP.
Stylistyka auta raczej nie była porywająca. Spiczasty przód, stosunkowo wysoko poprowadzona linia dachu oraz naglę ścięcie tyłu, pozostawiają wrażenie, iż mamy do czynienia z minivanem. Wnętrze również nie powalało na kolana. Z powodu, iż był to Mercedes skierowany do niekoniecznie ekskluzywnej klienteli, materiały nie były najwyższej jakości, a design był również przeciętny.
Nawiązując do krótkiego i mocno pochylonego przodu, można się zastanawiać, jak niemiecka marka rozwiązała problem testów zderzeniowych. Otóż zastosowano innowacyjny system absorpcji siły uderzenia, zwanego „Sandwich”. Polegał on na tym, że podczas „czołówki”, silnik wraz ze skrzynią biegów chował się pod podłogą. Klasa A była pierwszym przednionapędowym modelem firmy ze Stuttgartu.
Benzynowe silniki mogły mieć pojemność 1,4, 1,6, 1,9 i 2,1 litra. Ich moc wynosiła odpowiednio 82, 102, 125 i 140 KM. Diesle CDI miały jedną pojemność 1,7 litra, ale mogły rozwijać od 60 do 95 KM. W 2001 roku rozpoczęto także produkcję przedłużonej klasy A (V168) o nazwie Long. Wśród skrzyń biegów, dostępna była zarówno skrzynia manualna, jak i automatyczna, obie o 5 przełożeniach.
W 2004 roku wprowadzono do sprzedaży II generację klasy A. auto zachowało swoją charakterystyczną bryle przypominającą minivana, jednak oprócz 5-drzwiowej wersji, auto było dostępne także w 3-drzwiowym nadwoziu. O ile przestronność wnętrze była na podobnym poziomie co wcześniej, o tyle jego design stał się bardziej atrakcyjny. Pojemność bagażnika została zwiększona o 45 litrów i wynosiła 435 litrów. W 2008 roku, auto przeszło facelifting, który objął m.in. zmianę zderzaków, grilla, świateł oraz wzbogacenia podstawowego wyposażenia m.in. o asystenta parkowania.
Pod maską mogły znaleźć się wśród benzyniaków jednostki o pojemności 1,5, 1,7 oraz 2 litrów. Ten ostatni występował w wersji wolnossącej oraz turbodoładowanej. Ich moc wynosiła odpowiednio 136 oraz 193 KM. Mniejsze silniki rozwijały 95 oraz 115 KM. Natomiast diesle miały ponownie tylko jedną pojemność – 2 litrów. Ich moc wynosiła 82, 109 lub 140 KM. Nie przewidziano tym razem wersji przedłużonej, natomiast ze skrzyń biegów dostępna była przekładnia ręczna o 5 lub 6 biegach lub bezstopniowa skrzynia CVT.
W 2012 roku Mercedes zaprezentował III generację klasy A (W176). jednak ten model był zupełnie inny niż poprzednie. Bryła auta pozycjonowała go w kompaktach, a stylistyka, zerwała z dotychczasowymi trendami „nudnej” klasy A. Nisko poprowadzona linia dachu, liczne przetłoczenia oraz ostre krawędzie nadają auta agresywnego i dynamicznego charakteru, którego nie da się pomylić z żadnym innym autem.
Pierwszy raz, opcjonalnie oferowany był napęd na 4 koła 4MATIC. Wnętrze zostało zaprojektowane w charakterystyczny dla nowego nurtu Mercedesa sposób. Wszystkie przyciski i pokrętła zostały rozmieszczone w sposób logiczny, chociaż przestrzeni jest nieco mniej niż w poprzednikach, szczególnie nad głowami w II rzędzie siedzeń, jednak komfort podróżowania jest na wysokim poziomie. Pojemność bagażnika nie jest już tak imponująca jak wcześniej – wynosi 341 litrów.
W 2013 roku zaprezentowano rozwinięcie klasy A – sedana oraz kombi o nazwie CLA, oraz crossovera – GLA. 2 lata później kompaktowy Mercedes został poddany faceliftingowi, jednak zmiany zewnętrzne jak bardzo niewielkie, a przy okazji zmodernizowano silniki. A skoro o nich mowa, to dostępnych jest aż 6 benzyniaków i 4 diesle. Najsłabsza jednostka o zapłonie iskrowym ma pojemność 1,6 litra i moc 102 KM. Ten silnik może występować również w wariancie 122- oraz 156-konnym. Większy, 2-litrowy rozwija 184 (dostępny tylko jako 4MATIC), 211 lub 218 KM. Topowa odmiana 45 AMG generuje z tego samego silnika aż 381 KM i jest standardowo wyposażona w napęd na 4 koła. Gamę diesli otwierała 1,5-litrowa jednostka o mocy 90 lub 109 KM, a zamykał silnik o objętości skokowej równej 2,1 litra, który mógł generować 136 lub 177 KM. W prawie wszystkich wersjach, podstawowym napędem jest napęd na przednią oś, a producent daje do wyboru 6-biegową skrzynię manualną oraz 7-stopniową przekładnię dwusprzęgłową.