Mercedes-Benz SLK to luksusowy roadster produkowany przez niemiecką markę. Auto zadebiutowało w 1996 roku (R170), a jego nazwa była skrótem od „Sportlich, Leicht, Kurz” co w tłumaczeniu oznacza „Sportowy, Lekki, Krótki”. Taki też, ten 2-osobowy roadster był.
Prace nad projektem zaczęły się już na początku lat 90. kiedy to swoją „pierwszą młodość” przeżywała, kultowa dziś, MX-5-ka, lecz Mercedes postanowił pójść o krok dalej. Mianowicie stworzył zwinnego roadstera z twardym dachem składanym elektrycznie. SLK technicznie bazował na ówczesnej klasie C, która zresztą przez następne generacje również służyła za „podstawę”, lecz spokrewniony był także z większym SL-em.
Jednym z czynników, dla którego to auto wywołało poruszenie w sferze motoryzacyjnej, był także jaskrawo-żółty kolor premierowego modelu. Wnętrze jest jak na niemiecką markę przystało, uporządkowane i logiczne. Jednak w aucie tego typu przydałoby się nieco więcej finezji. Natomiast nadwozie prezentowało się zdecydowanie lepiej – szczególnie dobrze komponowały się dwa podłużne „garby” na masce, które dodawały małemu roadsterowi „mięśni”. W 2000 roku odświeżono nieco zarówno nadwozie, jak i wnętrze.
Jeśli chodzi o napęd, to pod maską znajdować się mogły wyłącznie benzyniaki. Podstawową jednostką był 4-cylindrowy silnik o pojemności 2 litrów i mocy 136 KM. Ten sam silnik wyposażony w kompresor rozwijał 163 KM, a większa jednostka o pojemności 2,3 litra – 197 KM (również z kompresorem). Jedyna widlasta „szóstka” generowała 218 KM z 3,2 litra pojemności. Topowa odmiana z tego samego silnika osiągała aż 354 KM! Pamiętajmy, że auto miało rozstaw osi wynoszący 2,4 metra i masę niespełna 1,4 tony. Moc, w przypadku wszystkich wersji silnikowych, była przenoszona na tylną oś, a jednostki napędowe mogły współpracować z manualną skrzynią biegów o 5 lub 6 przełożeniach, lub 5-stopniowym automatem.
W 2004 roku R170, zostało zastąpione przez drugą odsłonę SLK – R171. Auto stylistycznie zyskało zdecydowanie więcej zaokrągleń, a także upodobniło się do ekskluzywnego Mercedesa McLaren SLR. Z przodu wyróżniał się wyciągnięty „nosek” z logiem marki, przypominający nieco bolidy Formuły 1.
Wnętrze zostało porządnie wykonane, a użyte materiały są zadowalającej jakości, jednak jeśli chodzi o design... niestety, zbytni porządek też nie jest „cool”. Na szczęście podstawowe czynniki dające radość z jazdy tym autem zostały zachowane – napęd na tył, „względnie” niska masa (ok. 1,4 tony) a właściwie odpowiedni stosunek masy do mocy i manualne skrzynie w tzw. „podstawie”.
Pod maską mogły po raz kolejny pracować wyłącznie benzyniaki. Najmniejszy 4-cylindrowiec rozwijał 163 M z 1,8 litra pojemności. Mocniejsze jednostki miały silnik V6 o pojemności 3 lub 3,5 litra i mocy odpowiednio 231 i 272 KM. Po faceliftingu z 2008 roku, moc tej drugiej jednostki wzrosła do 305 KM. Topową odmianą SLK R171 była wersja 55 AMG. Roadster Mercedesa wyposażony był wtedy w ogromną, 5,4-litrową V8-kę o mocy 360 KM. Komu było mało, mógł zamówić odmianę Black Series, która generowała aż 400 KM. Tym razem z silnikami współpracować mógł 5- lub 7-stopniowy automat lub 6-biegowa skrzynia manualna.
Ciekawym projektem była wersja 320 CDI wyposażona w 286-konny silnik wysokoprężny z... 3 turbosprężarkami! Niestety auto nie weszło do produkcji, ale silników wysokoprężnych doczekała się III generacja (R172) która na rynku pojawiła się w 2011 roku.
Auto stylistycznie zrobiło się bardzo „agresywne”. Przód nawiązywał do modelu SLS AMG, a linia auta – do większego SL-a. Wnętrze, dzięki nawiewom z kratka w kształcie krzyża stało się bardziej atrakcyjne, niż było wcześniej. Bagażnik również mógł się pochwalić niezłą pojemnością – w zależności od tego czy dach był rozłożony czy schowany, jego pojemność wynosiła od 225 do 335 litrów.
Jak już wcześniej zostało wspomniane, pierwszy raz pod maską dostępne były diesle. A właściwie jeden. 2,1-litrowa jednostka miała 4 cylindry, turbosprężarkę i rozwijała 204 KM. Jeśli chodzi o benzyniaki, to dostępny był 1,8-litrowy silnik o mocy 184 lub 204 KM, 3,5-litrowa V6-ka rozwijająca 306 KM oraz topowa wersja AMG z 421-konna jednostką V8 o pojemności 5,5 litra. Moc była przenoszona na tylną oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 7-stopniowego automatu.
Ze względu na zmianę nomenklatury modeli Mercedesa, w 2015 roku SLK został przemianowany na SLC, a przy okazji nadwozie i paleta jednostek napędowych zostały odmłodzone.