Opel Monza to sportowe coupe klasy średniej-wyższej produkowane przez niemiecką markę. Auto pojawiło się w 1978 roku zastępując poniekąd model Commodore Coupe. Nazwa pojazdu pochodzi od legendarnego włoskiego toru wyścigowego Autodromo Nazionale di Monza.
Opel Monza miał być sportową odmianą coupe modelu Senator A. Otrzymał od niego nieco zmodyfikowaną (krótszą) płytę podłogową oraz wiele podzespołów. 3-drzwiowe nadwozie miało elegancką i dostojną linię. Dodatkowego szyku Monzy dodawały chromowane elementy. Stosunkowo szeroki słupek B służył jednocześnie jako klatka bezpieczeństwa.
Początkowo do napędu służyły wyłącznie silniki 6-cylindrowe. Gaźnikowy 2.8 generował 140 KM, a 3-litrowy gaźnikowy lub wtryskowy rozwijał 150 bądź 180 KM. W 1981 roku, mniejszy silnik został zastąpiony 2,5-litrową jednostką 136-konną. Rok później przeprowadzono facelifting (uważany też za powstanie nowej generacji - A2), w ramach którego nie tylko zmieniono nadwozie i wnętrze, ale także dokonano zmian w gamie silnikowej. Zaczynając od początku, zmianie uległ pas przedni oraz tylny, a chromowane elementy zostały zastąpione plastikowymi. Z tyłu najbardziej charakterystyczną zmianą było zastosowanie blendy łączącej tylne zespolone światła. Wzbogacono także listę wyposażenia dodatkowego m.in. o wyświetlacze zegarów LCD.
Podstawową jednostką został 2-litrowy silnik 4-cylindrowy generujący 115 KM, który już po 2 latach został zastąpiony 2,2-litrową jednostką o tej samej mocy. Wtedy też wzmocniono 2,5-litrowy motor do 140 KM, a 3-litrowy silnik rozwijał teraz 156 KM. Topowa odmiana Monza GSE oferowana była ze 180-konną jednostką. Dodatkowo wyróżniała się sportowymi fotelami oraz 40-procentową „szperą”.
Co ciekawe, obok coupe, powstała także limitowana wersja ca brio Monzy – łącznie zbudowano 144 egzemplarzy. Moc w Monzy kierowana była na tylną oś, a w zależności od roku produkcji oraz wersji do wyboru był 3- lub 4-stopniowy „automat” oraz 4- lub 5-biegowa skrzynia manualna. W 1986 roku zakończono produkcję Opla Monzy, który niestety nie doczekał się następcy. Jego rywalami byli m.in. BMW serii 6 E24, Mazda RX-7 oraz Porsche 924.