Porsche Cayenne to pierwszy w historii niemieckiej marki luksusowy SUV. Auto zadebiutowało w 2002 roku i wywołało spore kontrowersje.
Po tym, jak kultowa 911-ka otrzymała silnik chłodzony cieczą, mogłoby się wydawać, że taki ruch to dla fanów marki strzał w drugie kolano. Jednak rosnący popyt na auta tej klasy zweryfikowały ten ruch i już wkrótce, Cayenne był chętnie kupowany.
Auto zbudowano na bazie „biedniejszego” Touarega, a pokrewieństwo sięga także Audi Q7. Cayenne był też pierwszym od czasu 928 modelem z V8-ką pod maską. Stylistyka sprzed faceliftingu była często krytykowana, a auto określano jako niezgrabne i brzydkie, jednak miało ono swoich fanów. Wnętrze było bardzo przestronne i solidne wykonane, jednak i tu design początkowo był przeciętny. Nawet jakość użytych materiałów w podstawowych wersjach mogła nieco rozczarować. Bagażnik oferował 540 litrów pojemności, a gdy złożyło się II rząd siedzeń, pojemnośc wzrastała do 1770 litrów.
Wspomniany wcześniej lifting został przeprowadzony w 2007 roku. Wtedy auto wyglądało już nieco lepiej, choć i tak było szeroko krytykowane za wygląd. Podstawową jednostką napędową był 3,2-litrowy silnik V6 od Volkswagena, który generował 250 KM, jednak w tej konfiguracji auto nie było zbyt dynamiczne jak na Porsche przystało. Wersja S oferowała 340 KM z 4,5-litrowego, wolnossącego silnika V8. Wersja Turbo, generowała z tej samej jednostki (rzecz jasna z turbosprężarką) 450 KM, a odmiana Turbo S – aż 521 KM. Tak wyglądała sytuacja przed 2007 rokiem. Potem, podstawową jednostką była 3,5-litrowa V6-ka o mocy 290 KM. Wersja S miała pod maską 4,5-litrową V8-kę generującą 385 KM, a Turbo i Turbo S rozwijały kolejno 500 i 550 KM. Dla zwolenników silników wolnossących, w 2008 roku wypuściło odmianę GTS. Widlasta „ósemka” o pojemności 4,8 litra generowała 405 KM.
Pewnego rodzaju szokiem dla wielu, było wprowadzenie do gamy jednostek napędowych diesla w 2009 roku. Był to jednocześnie pierwszy diesel w historii Porsche. 3-litrowy turbodiesel od Volkswagena (TDI) rozwijał 240 KM. Moc była przekazywana na wszystkie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatycznej. Dzięki wyposażeniu Cayenne'a w centralnie blokowany dyferencjał, regulowaną wysokość zawieszenia oraz opcjonalną blokadę tylnego dyferencjału, auto całkiem nieźle dawało sobie radę na nieutwardzonych drogach.
W 2010 roku pojawiła się II generacja SUV-a Porsche. Tym razem Cayenne również bazował konstrukcyjnie na Touaregu Volkswagena. Auto pod względem stylistycznym prezentuje się zdecydowanie lepiej od poprzednika – przód stał się bardziej dynamiczny, a i proporcje dobrane zostały o wiele korzystniej. Wnętrze również zostało zaprojektowane na miarę luksusowego Porsche. Konsola środkowa została, podobnie jak w Panamerze pochylona, a na szczycie deski rozdzielczej nie zabrakło charakterystycznego, analogowego zegarka.
Najwygodniejszą opcją jest podróżowanie w 4 osoby, ale i piąty pasażer nie sprawi że z tyłu będzie ciasno. Bagażnik natomiast ma teraz 670 litrów pojemności (1780 litrów po złożeniu II rzędu siedzeń).
W 2014 roku zdecydowano się odświeżyć Cayenne'a. Auto otrzymało przemodelowane zderzaki, maskę światła oraz tylną klapę. Podstawową jednostką benzynową jest 3,6-litrowy silnik V6 o mocy 420 KM. Wersja Turbo oferuje 520, a Turbo S – 570 KM z 4,8-litrowej jednostki V8. Wersja GTS otrzymała wzmocniony silnik podstawowej wersji – rozwija on 440 KM. Wśród diesli, najmniejszy motor ma 3 litry pojemności i moc 262 KM. Większy, Diesel S generuje 385 KM z 4,2-litrowej, widlastej „ósemki”.
W 2010 roku, Porsche po raz kolejny zaskoczyło świat. Wtedy bowiem, wprowadziła do produkcji Cayenne Hybrid. 333-konny silnik benzynowy był wspomagany przez 47-konny silnik elektryczny. Po liftingu, moc jednostki elektrycznej wzrosła do 95 KM, przez co łączna moc układu wynosi 416 KM.
Niezależnie od wersji silnikowej, moment obrotowy trafia na wszystkie koła za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej Tiptronic.