Proton Impian to kompaktowy samochód osobowy klasy średniej niższej produkowany przez malezyjskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się w 2000 roku jako następca modelu Wira i była pierwszym, skonstruowanym wyłącznie przez Protona modelem. Poprzednie auta produkowane były na licencji Mitsubishi.
Nazwa Impian obowiązywała głownie na europejskich rynkach z ruchem lewostronnym, a także w Australii. Częściej używaną nazwą była Waja. Impian oznacza w języku malezyjskim „sen”, natomiast Waja – „twardy”. Proton chciał tym modelem udowodnić, iż jego modele także zasługują na uwagę potencjalnych klientów i wcale nie są tak awaryjne. Niestety początkowo chęć odmiany szła Protonowi kiepsko, bowiem przez pierwsze lata borykali się z jakością podzespołów i materiałów. Proton Impian występował jako 4-drzwiowy sedan. Niestety jego stylistyka nie była zbyt atrakcyjna, a przyciągała uwagę głównie swoim nieco dziwacznym designem.
W połowie 2006 roku modernizacji uległy tylne światła, a pod koniec tego samego roku zdecydowano się także na zmiany pasa przedniego oraz rozszerzenie podstawowego wyposażenia. Początkowo do napędu służył 1,6-litrowy benzyniak od Mitsubishi generujący 102 KM. W późniejszym czasie do oferty dołączył silnik o pojemności 1.8 litra rozwijający 110, 116 lub 125 KM. Topową odmianą był przedłużony Waja Chancellor, napędzany 2-litrową V6-ką o mocy 150 KM.
Moment obrotowy trafiał na przednią oś za pośrednictwem 4-stopniowego automatu lub 5-biegowej skrzyni manualnej. W 2011 roku zakończono produkcję Protona Impiana, a jego następcą został model Inspira.