Renault 12 było samochodem osobowym klasy średniej produkowany przez francuską markę. Auto pojawiło się na rynku w 1969 roku jako następca modeli R8 i R10. W przeciwieństwie do swoich poprzedników, zrezygnowano z umieszczenia silnika z tyłu a także z tylnego napędu.
Początkowo R12 wychodziła jedynie jako 4-drzwiowy sedan, ale już rok po debiucie na rynku pojawił się także 5-drzwiowe kombi określane w zależności od rynku Break lub Variable. Oprócz europejskich krajów, 12-ka była skierowana także w dużej mierze do powoli rozwijającego się rynku afrykańskiego, dlatego też jej zawieszenie było przystosowywane do nierównych i trudnych dróg Afryki. Ostatecznie auto sprawdzało się świetnie w tamtych warunkach, a dodatkowo było bardzo wytrzymałe i niezawodne.
R12 posłużyła także za bazę do coupe od Renault – 15-ki i 17-ki. Poza wspomnianym sedanem i kombi powstawały także wersje użytkowe które otrzymywały dopisek Societe. W 1975 roku postanowiono nieco odświeżyć R12. Zastosowano nowe zderzaki z przodu i z tyłu pojazdu, nowe reflektory i tylne światła a także nową deskę rozdzielczą.
Do napędu służył gaźnikowy silnik benzynowy o pojemności 1.3 litra generujący 50, 54 lub 60 KM. Topową odmianą był zaprezentowany w 1971 roku Renault 12 Gordini – auto wyróżniało się obniżonym i utwardzonym zawieszeniem oraz 113-konnym silnikiem o 1.6, co przy masie ok. 900 kg dawało sporo frajdy z jazdy. Moc, w zależności od wersji, kierowana była za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej bądź 3-stopniowego automatu na przednią oś.
W Europie, produkcja R12 zakończyła się w 1980 roku, jednak na licencji auto było montowano jako Renault 12 Toros (Turcja), Ford Corcel (Brazylia) oraz najczęściej spotykana – Dacia 1300 (Rumunia) aż do 2000 roku. Rozwinięcie Dacii 1300 – 1310, montowano jeszcze do 2004 roku, a wersję pick-up, aż do 2006!