Renault 14 to kompaktowy samochód osobowy produkowany przez francuską firmę. Pojazd pojawił się na rynku w 1976 roku, lecz nie miał bezpośredniego poprzednika. 14-ka powstała jako bezpośredni konkurent słynnego Volkswagena Golfa, który zdobywał kolejne rynki. Francuzi również mieli ambitny plan podboju, jednak popełnili po drodze wiele błędów.
Co ciekawe, mimo iż R14 miała konkurować z Golfem, była od niego aż o 30 cm dłuższa. Całkiem spore, 5-drzwiowe nadwozie typu hatchback było bardzo przestronne i komfortowe, jednak pierwszym błędem Renault było brak odpowiedniego zabezpieczenia antykorozyjnego, co powodowało, że auta niknęły w oczach a do dziś pozostało ich bardzo niewiele. Kolejną wpadką była niska jakość wykonania R14, a użyte materiały również nie były najlepsze.
Gwoździem do trumny była reklama, który tak właściwie miała jakkolwiek ratować sytuację. Renault porównywało kształt 14-ki do leżącej gruszki, jednak odbiorcom przyrównanie auta do gruszki kojarzyło się bardziej z brakiem solidności i powagi. To spowodowało przedwczesne wycofanie 14-ki z rynku. Jednostki napędowe Renault zapożyczyło od Peugeota – początkowo montowano zwiększony do 1.2 litra silnik pochodzący z Peugeota 104. Rozwijał on 57 lub 59 KM. W późniejszym czasie oferowano także 60- oraz 70-konne jednostki 1.4. Moc kierowana była na przednie koła za pomocą 4-biegowej skrzyni manualnej.
W 1983 roku zakończono produkcję Renault 12, a jego następcą zostały modele 9 oraz 11.