Renault 16 jest uważany za pierwszy samochód kompaktowy z nadwoziem typu hatchback. Auto jako pierwsze wykorzystało rozwiązania które w późniejszym czasie były stosowane na co dzień przez wielu producentów. Mowa tu o nadwoziu typu hatchback, przednim napędzie oraz silniku umieszczonym z przodu. Dodatkowo R16 miało wiele innych rozwiązań, które uchodziły za nowatorskie. Ale po kolei.
Renault 16 zadebiutowało w 1964 roku, produkcja ruszyła w następnym roku, a pojazd zdobył bardzo szybko popularność i uznanie. W 1966 roku nadano mu tytuł Europejskiego Samochodu Roku. 16-ka wyróżniała się nowatorskim, 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback, które zostało zaprojektowane przez 31-letniego ówcześnie Gastona Jucheta. Wnętrze było bardzo przestronne i mieściło bez problemu 5 osób. Co więcej, w I rzędzie znajdowała się kanapa (za dopłatą dostępne były oddzielne fotele), którą można było złożyć na płasko.
Dodatkowo kanapę w II rzędzie, nie dość że również można było złożyć, to jeszcze była ona przesuwalna aż o 15 cm. Dawało to możliwość regulacji pojemności bagażnika od 345 do 425 litrów. Co ciekawe, rozstaw osi po prawej i po lewej stronie auta różnił się od siebie (odpowiednio 2,65 i 2,72m), co było wymuszone konstrukcją zawieszenia tylnego, a dokładniej umiejscowieniu drążka skrętnego, jeden za drugim.
W 1970 dokonano pierwszych kosmetycznych zmian – 16-ki otrzymało większe tylne światła, a do oferty dołączyła najlepiej wyposażona wersja TX – z 93-konną jednostką, tylną wycieraczką, klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami oraz podwójnymi reflektorami. Po 4 latach dokonano kolejnych zmian – grill został zamieniony na plastikowy, co sprawiło że auto straciło na elegancji. Pod maską znalazły się benzynowe jednostki o pojemności 1.5 lub 1.6 litra, generujący 54 lub 55/67/83 lub jak wcześniej zostało wspomniane – 93 KM (93-konny silnik miał dokładną pojemność 1647 cm3, podczas gdy odmiany55-, 67- i 83-konne – 1565 cm3).
Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 3-biegowej skrzyni automatycznej bądź 4- lub 5-stopniowej skrzyni manualnej. W 1980 roku zakończono produkcję Renault 16, a jego następcą zostały modele 20/30.