Renault Express to niewielki samochód dostawczy produkowany przez francuskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się na rynku w 1985 roku i miało być następcą dla modelu R4 Furgon. W zależności od rynku, Express (m.in. Francja, Szwajcaria, Włochy) znany był także jako Rapid (Niemcy) oraz Extra (Wlk. Brytania, Irlandia).
Konstrukcyjnie Renault Express bazował na popularnym modelu 5. Auta były niemal takie same aż do słupka A, dalej bowiem Express był już nieco inaczej zbudowany. Miał wyżej poprowadzoną linię dachu oraz prostopadłościenną zabudowę, która mogła być przeszklona lub zabudowana. Express występował w odmianie dostawczej (2-osobowej) lub osobowej (5-osobowej), a także jako pick-up oraz auto przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Różnic między dostawczakiem a R5-tką można dopatrzeć się także w rozstawie osi (Express jest 15 cm dłuższy).
Od kompaktowej „piątki”, robocze Renault przejęło wnętrze, układ kierowniczy oraz zawieszenie, dzięki czemu miało przewagę nad konkurencją, bowiem zastosowano niezależne zawieszenie 4 kół. W 1991 roku dokonano pierwszego liftingu (Phase 2). Modernizacji uległa paleta jednostek napędowych oraz pas przedni. Kolejny facelifting został przeprowadzony po 3 latach, kiedy to czarna atrapa chodnicy otrzymała nieco inny kształt oraz malowanie w kolor nadwozia. Zmieniono także reflektory, a wyposażenie zostało wzbogacone o poduszkę powietrzną oraz centralny zamek sterowany z pilota – oczywiście wszystko za dopłatą.
W zależności od roku produkcji, w ofercie znalazły się benzynowe silniki o pojemności 1, 1.1, 1.2 oraz 1.4 litra, które generowały kolejno 42, 45, 55 oraz 60/68/75 KM, a także jednostki wysokoprężne 1.6 D i 1.9 D, które rozwijały odpowiednio 54/ 60 oraz 64 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. W 1999 roku zakończono produkcję Renault Express, a jego następcą został Kangoo.