Renault Modus to minivan produkowany przez francuski koncern motoryzacyjny. Auto zadebiutowało w 2004 roku i miało stanowić uzupełnienie gamy vanów Renault – obok Scenica i Espace’a, był on najmniejszy w tej rodzinie. Jego bliźniaczym modelem był Nissan Note.
Renault Modus powstał na płycie podłogowej Nissana (B-Platform), z której korzystał także m.in. Clio. Poza płytą połogową, Modus był blisko spokrewniony także z miejskim hatchbackiem. Modus wyróżniał się dosyć odważnie zaprojektowanym, 5-drzwiowym nadwoziem. Krótkie zwisy zarówno z przodu jak i z tyłu ułatwiały manewrowanie w mieście. Z przodu auto wyróżniało się bardzo krótką maską, po której otworzeniu ujawniał się zaledwie niewielki wycinek silnika.
Wszelkie prace były praktycznie niewykonalne samemu, a nawet wymiana żarówki w reflektorze wymagała odwiedzin w serwisie. Całe szczęście producent umożliwił samodzielną kontrolę stanu oleju, płynu chłodniczego oraz płynu do spryskiwaczy. W 2008 roku przyszedł czas na zmiany. Poza sporym przemodelowaniem przedniego i tylnego pasa, wiele bolączek zostało wyeliminowanych (m.in. możliwość samodzielnej wymiany żarówki) a dodatkowo Modus doczekał się powiększonej wersji Grand Modus z rozstawem osi przedłużonym o 92 mm.
Klient miał do wyboru silniki benzynowe 1.2, 1.2 TCe, 1.4 oraz 1.6 które rozwijały kolejno 75, 101, 98 oraz 110 KM, a także turbodiesla 1.5 dCi, generującego 65 lub 85 KM. Moc kierowana była na przednie koła za pomocą 5- lub 6-biegowej skrzyni manualnej bądź 4- lub 5-stopniowej przekładni automatycznej.
W 2012 roku wycofano Modusa z rynku, a jego następcą został model Captur który „grał” już w nieco innej lidze bowiem reprezentuje on segmentu miejskich crossoverów. Rywalami Renault Modusa byli m.in. Honda Jazz, Citroen C3 Picasso oraz Opel Meriva.