Renault Safrane to samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez francuskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Safrane pojawił się na rynku w 1992 roku jako następca modelu 25. Pod wieloma względami był on podobny do poprzednika. Pomijając takie kwestie jak plany stworzenia kombi (które potem zaniechano) chodzi tu przede wszystkim o popularność.
Renault Safrane nie miał historii związanej z produkcją luksusowych aut, przez co klienci spoza rodzimego rynku woleli zaufać np. niemieckiej technologii Mercedesa czy BMW. W zasadzie na zaufaniu się kończyło, bowiem Renault oferował w Phase I Safrane’a mnóstwo nowinek technicznych i ciekawych rozwiązań. W ich skład wchodziła np. elektrycznie regulowana tylna kanapa, podgrzewana przednia szyba, ksenonowe reflektory, pompowane w 5 miejscach i elektrycznie sterowane fotele z pamięcią ustawień, komputer pokładowy z syntezatorem mowy czy nawet… skórzana torba na garnitur pod tylną półką.
Niestety wszelkie te udogodnienia nie były w stanie na tyle przekonać do siebie nowych klientów, by Ci zmierzyli do salonów Renault. Safrane miał 5-drzwiowe nadwozie typu liftback które dobrze się prezentowało. Linia nadwozia miała elegancki a jednocześnie nieco zadziorny charakter. Niespotykanym rozwiązaniem było także zastosowanie podwójnej turbosprężarki w benzynowym silniku oraz zastosowanie napędu na 4 koła z blokadą dyferencjału (Quadra).
W 1996 roku zdecydowano się na facelifting (Phase II), przy okazji którego duża część nowinek została wycofana z oferty. Zmianom uległo nadwozie (nowy grill, maska, światła przednie i tylne, nowa klapa bagażnika), a także wnętrze. Oprócz tego modernizacji uległa także gama jednostek napędowych. Przed liftingiem do wyboru były benzynowe silniki R4 (2.0 – 105/132 KM, 2.2 – 107/137 KM) oraz V6 (3.0 – 167 i 3.0 BiTurbo – 262/268 KM). Ta ostatnia jednostka wymaga jeszcze komentarza, bowiem pędząc z prędkością maksymalną po niemieckich autostradach Mercedesy i BMW mogły się solidnie zdziwić, gdy lewym pasem mijał ich Safrane. Jego prędkość maksymalna nie była bowiem ograniczona, dzięki czemu osiągał on blisko 270 km/h, gdzie jego niemieccy rywale zazwyczaj nie przekraczali 250 km/h (ale było to tłumione ogranicznikiem). Wśród diesli dostępne były silniki 2.1 dT oraz 2.5 dT,, które rozwijały kolejno 90 i 113 KM.
Po liftingu w ofercie były silniki 2.0 R4 136 KM, 2.5 R5 165 KM, 2.9 V6 190 KM oraz 3.0 V6 167 KM, a także 2.2 dT 113 KM. Moc kierowana była na przednie lub wszystkie koła (Quadra) za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni automatycznej lub 5-stopniowej manualnej.
W 2002 roku zakończono produkcję Renault Safrane, a jego następcą został model Vel Satis. Rywalami Renault Safrane był m.in. Ford Scorpio, Citroen XM oraz Audi 100.