Saab 9-3X to uterenowiony samochód osobowy klasy średniej produkowany przez szwedzką markę. Auto zadebiutowało w 2009 roku, choć jego pierwowzór – II generacja 9-3, była na rynku już od 6 lat. Po drodze jednak 9-3 przeszło facelifting (2007 r.) dzięki czemu stylistyka 9-3X była świeża i atrakcyjna. Trzeba także przyznać że nawet bez tego liftingu, 9-3 miał ponadczasową i niestarzejącą się linię.
Model 9-3 powstał przy współpracy Saaba z General Motors, przez co auto dzieliło wiele podzespołów m.in. z Oplem czy Chevroletem. 9-3X było uterenowioną wersją modelu 9-3. Pojazd występował jedynie jako 5-drzwiowe kombi. Na pierwszy rzut oka można zauważyć, że 9-3X wyróżnia się plastikowymi nakładkami, dodatkowymi osłonami zderzaków oraz nieco podniesionym zawieszeniem. Oczywiście uterenowienie było jedynie symboliczne i bardziej ułatwiało przejazd przez polną lub zaśnieżoną drogę, niż pozwalało na szaleństwa na bezdrożach.
W 2011 roku dokonano kolejnego już, choć dla 9-3X pierwszego, faceliftingu. Zmianie uległy detale w nadwoziu, grill, przedni zderzak oraz reflektory. Do napędu służył 210-konny silnik benzynowy 2.0 z turbosprężarką, który po liftingu zyskał dodatkowe 10 KM, lub 180-konny turbodiesel 1.9 TTiD. Moc kierowana była na przednie koła z dołączaną tylną osią za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub automatycznej.
Niestety kariera 9-3X nie trwała zbyt długo, bowiem jego produkcja została zakończona już w 2011 roku z uwagi na ogłoszenie bankructwa marki.