Seat Ronda był kompaktowym samochodem osobowym produkowanym przez hiszpańskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne. Auto pojawiło się na rynku w 1982 roku i miało nieco bardziej burzliwą historię niż mniejsza Marbella. Mimo długoletniej współpracy z Fiatem, rozstanie obu marek było bardzo burzliwe.
Wszystko rozpoczęło się od kolejnej produkcji licencyjnej Seata. Gdy Fiat wypuścił kosmicznego Ritmo, Seat również chciał go produkować pod własnym znaczkiem. Dlatego też Ronda ma tak naprawdę swój początek jako Seat Ritmo już w 1979 roku. Z początku tak też było, jednak Seatowi było mało i chciał rozpocząć eksport do innych krajów europejskich która miałaby polegać na sprzedaży Rondy w salonach Fiata. Warunkiem Fiata było przestylizowanie nadwozia oraz wnętrza; reszta konstrukcji mogła zostać niezmieniona.
Początkowo wszystko szło zgodnie z planem, Seat dokonał wielu zmian w nadwoziu oraz zafundował nowemu modelowi, Rondzie, całkowicie przestylizowane wnętrze. Jednak Seat zaczął już powoli rozmowy z Volkswagenem oraz projektowanie nowych silników z Porsche, co bardzo nie spodobało się Fiatowi. Włosi nagle zmienili zdanie co do swoich wcześniejszych obietnic a na dodatek wytoczyli proces Seatowi.
Oczywistym było iż Fiat przegra sprawę i tak też się stało. Jako dowód, Seat zbudował specjalną Rondę w której jaskrawym kolorem zaznaczył elementy które uległy zmianie w porównaniu z Fiatem Ritmo – obecnie ten egzemplarz można podziwiać w muzeum Seata, a sam model nazwany został „Seat Ronda Tribunal de la Haya”.
Początkowo do napędu służyły silniki benzynowe 1.2 (64 KM) oraz 1.6 (95 KM) a także wolnossący diesel od Fiata 1.7 (56 KM). W 1984 roku postanowiono opracować nową paletę jednostek napędowych przy współpracy z Porsche – auta z tymi silnikami oznaczone były napisami „System Porsche” co ówcześnie bardzo mocno działało na wyobraźnię. Benzynowe jednostki 1.2, 1.5 oraz 2.0 rozwijały kolejno 63, 85 oraz 120 KM. Moc kierowana była na przednie koła za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej.
W 1986 roku zakończono produkcję Seata Rondy, a następnym modelem w tej klasie był dopiero Leon w 1999 roku.