Škoda 100 była samochodem osobowym klasy średniej-niższej, produkowanym w czechosłowackich zakładach w Mlada Boleslav. Auto pojawiło się w 1969 roku i miało być następcą dla modelu 1000 MB, określanego prześmiewczo „1000 małych błedów”. Można dalej się nabijać ze Škody, i mówić iż wypuszczając 100-kę popełnili tych błędów już tylko 100.
Jednak „setka” była dla Czechosłowaków czymś, czym dla Polaków za PRL-u duży Fiat. Oczywiście Škoda 100 nie była bez wad, jednak na pierwszy rzut oka prezentuje się naprawdę godnie i elegancko. Pod 4-drzwiowym nadwoziem skrywały się w dużej mierze podzespoły z poprzednika. Co prawda wiele rzeczy zostało dopracowanych, w tym wnętrze czy konstrukcja nadwozia wpływająca na bezpieczeństwo bierne pojazdu.
Škoda postanowiła w 100-tce nie zmieniać swojego głównego założenia, stosowanego w większości modeli z tamtego okresu – silnik znajdował się nad tylną osią, a napęd odbywał się na tylne koła. Oznacza to nie tylko, iż bagażnik znajdował się z przodu, lecz przede wszystkim, iż najcięższe podzespoły znajdowały się w tylnej części pojazdu. Nietrudno domyślić się, co działo się z autem, gdy kierowca wchodził w zakręt z nieco wyższą niż dopuszczalną prędkością. Dlatego kierowcy często wkładali do przedniego bagażnika cegły lub płyty chodnikowe, coby dociążyć przednią oś.
Podstawową jednostką, był 1-litrowy benzyniak OHV chłodzony cieczą (chłodnica znajdowała się z tyłu), generujący 42 KM. Mocniejsza odmiana występowała w modelu 110 L i SL (Lux i Super Lux). W 110-tce montowano większą, 1,1-litrową jednostkę która rozwijała kolejno 48 lub 52 KM. Na bazie Škody 100 zbudowano także sportową odmianę Škody – 110R. Model pojawił się w 1970 roku i był produkowany przez 10 lat. Miał 2-drzwiowe nadwozie typu coupe i był określany „czechosłowackim Porsche”. Niższa karoseria oraz nieco zmienione rysy nadawały pojazdowi zadziornego charakteru. Niestety nie szło to w parze z osiągami, bowiem napędzał go zaledwie 52-konny silnik 1.1. Zarówno w 100-tce, 110-tce, jak i 110-tce R zastosowano 4-biegową skrzynię manualną.
W 1977 roku zakończono produkcję Škody 100, a jej następcą został model 742.