Škoda Forman była odmianą kombi, jednego z najpopularniejszych modeli Škody – Favorit. Auto pojawiło się w 1990 roku z oznaczeniem wewnętrznym „typ 785”, 2 lata po debiucie Škody Favorit. Pojazd różnił się od swojego pierwowzoru przedłużonym o 35 cm nadwoziem typu kombi. Dzięki temu zabiegowi, wzrosła przede wszystkim pojemność bagażnika – z 240 do 400 litrów. Z kolei po złożeniu tylnej kanapy uzyskiwało się aż 1300 litrów pojemności.
Oprócz osobowej wersji, powstała także 2-drzwiowa odmiana towarowa Formana – Praktik. Oprócz braku tylnej kanapy, Praktik miał z założenia uboższe wyposażenie oraz nieprzeszklone tylne drzwi (blacha zamiast szyby). Osobną wersją był Forman Plus, który wyróżniał się dodatkową nadbudówką przez całą karoserię oraz zasłoniętymi szybami tylnych drzwi. Forman przechodził wszystkie modyfikacje tak samo jak Favorit – w 1991 roku pierwszy lifting, a w 1993 – drugi. Modernizacji uległy atrapa chłodnicy, klamki oraz wnętrze.
Montowane jednostki napędowe były takie same jak w modelu Favorit – pod maską znajdował się silnik 1.3, generujący w wersji gaźnikowej 54, 57, 58, 63 oraz 68 KM, a wtryskowej – 54 i 68 KM. Moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. W 1995 roku zakończono produkcję Škody Forman, a jej następcą została Škoda Felicia Kombi.