Suzuki Grand Vitara to średniej wielkości samochód sportowo-użytkowy. Auto pojawiło się w 1998 roku jako następca Vitary. Wcześniej przedrostek „Grand”, na niektórych rynkach otrzymywał tylko 5-drzwiowy model, teraz jednak taką nazwę miał zarówno model 3- jak i 5-drzwiowy, a także 2-drzwiowe cabrio (softtop) oraz przedłużona wersja 5-drzwiowa (XL-7). Ta ostatnia mogła przewieźć nawet do 7 osób.
Stylistycznie auto prezentowało się korzystnie – o ile przód można nazwać skromnym, o tyle boczne przetłoczenia nadają autu terenowego charakteru. Z tyłu wyróżnia się wiszące koło zapasowe na tylnej klapie, która swoją drogą otwierała się do boku. W 2002 i 2004 roku auto przechodziło modernizacje, które przyniosły m.in. nowy pas przedni czy dodatkowe jednostki napędowe.
Pod maską znaleźć można było w dużej mierze silniki benzynowe. 2-litrowy turbodiesel rozwija 87, 92 lub 109 KM. 4-cylindrowe benzyniaki miały pojemność 1,6 oraz 2 litrów i generowały kolejno 94 lub 107 oraz 127 lub 140 KM. 2,5- oraz 2,7-litrowe jednostki miały 6 cylindrów w układzie widlastym i rozwijały odpowiednio 144 lub 158 oraz 177 KM. Moc była kierowana na tylną lub obie osie za pośrednictwem 4-stopniowego automatu lub 5-biegowej skrzyni manualnej.
W 2005 roku pojawiła się II generacja Grand Vitary. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej GM Theta, której korzysta także m.in. Opel Antara czy Chevrolet Captiva. W porównaniu do poprzednika, zdecydowano się pozostać tylko przy wersji 3- oraz 5-drzwiowej, które mogły pomieścić odpowiednio 4 i 5 osób.
Stylistycznie Grand Vitara znacznie różniła się od poprzedniej odsłony. Auto zyskało nowoczesny i atrakcyjny wygląd, a dzięki wysoko poprowadzonej przedniej masce i zarysowi zderzaka przypominającego przednie relingi, sportowo-użytkowe Suzuki zyskało terenowego charakteru. Na tylnej klapie pozostało koło zapasowe a sama klapa wciąż otwierała się do boku. O terenowych umiejętnościach auta świadczy także stały napęd na 4 koła, blokada centralnego mechanizmu różnicowego oraz reduktor.
W 2008 roku przeprowadzono drobny lifting, który objął m.in. lekkie przeprojektowanie wnętrza, doposażenie auta o asystenta zjazdu we wzniesienia oraz hamulce tarczowe na tylnej osi a także zadbano o dodatkowe jednostki napędowe. 4 lata później postanowiono drugi raz unowocześnić pojazd. Główne zmiany objęły pas przedni oraz nowe wzory felg.
Początkowo pod maską znajdować się mógł 1,6-, 2- oraz 2,7-litrowy (V6) benzyniak o mocy kolejno 106, 140 lub 173 KM. Przy okazji pierwszego liftingu, z oferty wypadła podstawowa jednostka, pojawił się silnik 2.4 VVT o mocy 169 KM, a widlasta „szóstka” została zastąpiona 3,2-litrową jednostką o tej samej liczbie cylindrów i mocy 233 KM. Po drugim liftingu w ofercie pozostały tylko motory 2- i 2,4-litrowe. Przez cały okres produkcji dostępny był 1,9-litrowy turbodiesel generujący 129 KM. Do wyboru była 5-biegowa skrzynia ręczna oraz 4- lub 5-stopniowy automat.
W 2014 roku zakończono produkcję Grand Vitary i powrócono do nazwy Vitara, czyniąc tym samym jego następcę miejskim crossoverem.