Wartburg to niemiecka marka samochodów osobowych w dawnej NRD. Marka powstała już w 1898 roku w Eisenach, a nazwa pochodzi od zamku mieszczącego się w mieście. Po 6 latach marka została przejęta przez Dixi, a w 1928 roku kupiona przez BMW.
Po wojnie fabryka wpadła w ręce sowieckie i BMW straciło możliwość produkcji swoich aut. Sowieci korzystając z infrastruktury montowali auta pod nazwą EMW, które były kopią aut z Bawarii. W 1952 roku fabryka została upaństwowiona i przybrała nazwę VEB Automobilwerk Eisenach. Rok później przeniesiono z Zwickau produkcję poprzednika Wartburga 311 – IFA F9.
Wartburgi o oznaczeniu 311, 312, 313 uważano za bardzo urokliwe, szczególnie wersje Coupe i Cabrio. Ich produkcję rozpoczęto w 1966 roku. Niestety już wtedy miały przestarzałą konstrukcję. Głównymi wadami było duże zużycie paliwa, kiepska elastyczność silnika oraz duży hałas.
W 1966 roku zaprezentowano model 353, który poza nadwoziem nie różnił się wiele od swojego poprzednika. Ciekawym prototypem był 353 Melkus – sportowy samochód wyprodukowany w krótkiej serii - posiadał wzmocniony silnik, który dzięki niskiej masie i agresywnej sylwetce pozwalał osiągać prędkość 160 km/h, a do „setki” rozpędzał się w 12 sekund.
Wszystkie modele Wartburga do 1988 roku były wyposażone w silnik dwusuwowy. Dopiero wtedy zaczęto montować silnik o pojemności 1,3 litra konstrukcji Volkswagena, a wraz z nim, przyszło lekko zmienione nadwozie.
Koniec marki przyszedł tuż po upadku muru berlińskiego. Ostatniego Wartburga zmontowano w 1991 roku. Fabryki nie zostały zburzone, a odkupione przez General Motors i obecnie odbywa się tam montaż modeli Opla.